Politieke beschouwingen 2017 - bijdrage van de VVD

Geachte voorzitter, leden van het college, leden van de Raad, toehoorders op de tribune en luisteraars thuis. Nederland als geheel staat er beter voor. We kunnen stellen dat we de crisis nu achter ons laten. De economie veert op. Er zijn vele hervormingen doorgevoerd en nog in uitvoering om Nederland de zekerheid te geven dat onze sociale voorzieningen niet alleen voor ons, maar ook voor onze kinderen beschikbaar zijn en blijven.

De voorliggende begroting voor 2017 laat zien dat de financiën van de gemeente Middelburg zich in positieve zin ontwikkelen. Maar dat is alleen mogelijk geworden door fors te bezuinigen en de lasten voor de inwoners van Middelburg te verhogen.

Maar zelfs met deze bezuinigingen en lastenverhogingen zijn de reserves van de gemeente in de eerstkomende jaren nog  uiterst gering  om eventuele risico’s af te dekken. De weerstandscapaciteit blijft ook de komende jaren onder het gewenste niveau. Uit de meerjarenraming blijkt dat we pas vanaf 2020 een weerstandsratio hebben groter dan 1.  Daarom moeten we behoedzaam begroten en de financiële buffers van de gemeente verder op orde brengen.

Liberalen zijn over het algemeen optimistische mensen. Ik ben een liberaal en zeker een optimist. Ik kijk altijd vol vertrouwen naar de toekomst en wat die ons te bieden heeft. Maar, ik zie ook dat de wereld waarin wij leven instabiel is. En dat er bij veel mensen onzekerheid en zorgen zijn. Ik zie ook dat de politiek niet meer praat zoals menig inwoner dat wil. Ik begrijp deze zorgen.

Ook ík vraag me af wat dit voor ons betekent. Wat de toekomst voor ons, maar ook onze kinderen in petto heeft. De inwoners van Middelburg verwachten dat wij als lokale politiek, als gemeente, antwoorden hebben op die onzekerheid die ook  dichtbij is.

Technologische vooruitgang gaat sneller en sneller en zet de manier waarop we werken en met elkaar communiceren op zijn kop. Zijn er straks nog wel voldoende banen die aansluiten bij het ervarings- en opleidingsniveau, is een vraag van velen. Kan de gemeente de zorgtaken waarover we in 2015 de verantwoordelijkheid hebben gekregen, op een goede manier uitvoeren? Kom ik daar voor in aanmerking?

Burgers verwachten een antwoord van de politiek. Welke zekerheden kan juist de lokale overheid, de gemeente, bieden bij al die veranderingen?

Een vraag waar geen pasklaar, laat staan een éénduidig antwoord op te geven is. Wat we wel kunnen én moeten doen is luisteren naar deze zorgen, ze serieus nemen en (nog beter) onderbouwen waarom we bepaalde besluiten genomen hebben of zullen (moeten) nemen. Het is daarom van het grootste belang om vanaf het begin van nieuwe ontwikkelingen (een 2e AZC, een nieuw bouwplan) met de inwoners en omwonenden in gesprek te gaan en te communiceren over hun wensen en bedenkingen. Goed luisteren en daarna handelen, schept een vertrouwensband. Inwoners kunnen meer accepteren wanneer ze zich begrepen en serieus genomen voelen. Middelburg is een  gemeente waar we burgerparticipatie een groot goed vinden.

De VVD vindt dat inwoners die nieuwe initiatieven starten in hun wijk of buurt succesvol moeten kunnen zijn, en de kans krijgen om te groeien, zonder allerhande obstakels die van bovenaf, van overheidswege, worden opgelegd. Het moet daarom mogelijk zijn voor betrokken buurtbewoners om de gemeente uit te dagen als ze een bepaalde dienst willen overnemen of starten. Zeggenschap over de eigen omgeving resulteert in meer betrokkenheid (hiertoe is de motie "vertrouwen vergt lef" ingediend en aangenomen)

Afgelopen jaar was ook het jaar van de decentralisaties van welzijn, jeugd en participatie; het jaar van transitie naar transformatie. De VVD is verheugd over de samenwerking met andere partijen in deze raad in openbare gesprekken over de voortgang van de WMO en Jeugdhulp. Veel gaat goed, maar veel kan nog beter.

Zorg is geen luxe maar een noodzaak waar mensen op moeten kunnen rekenen. Deze zorg wordt betaald met belastinggeld dat u en ik samen opbrengen. Daarom is de gemeente verplicht om dat geld eerlijk en goed te besteden. Voor de VVD betekent dat onder andere zo min mogelijk bureaucratie en (ook op dit vlak) geen overbodige regeltjes.

Onze inwoners moeten in staat zijn om wat van hun leven te maken, gegeven iemands mogelijkheden en capaciteiten. Bij de ontwikkeling van die capaciteiten speelt de gemeente een belangrijke, voorwaardenscheppende rol.

Omdat de financiering van de zorg een openeinderegeling betreft, is een gezonde buffer noodzakelijk. Het kan immers niet zo zijn dat iemand geen noodzakelijke zorg krijgt omdat het bijbehorende potje met geld op is. Dit neemt niet weg dat de VVD er op zal blijven toezien dat het college scherp is op kostenbesparingen. De transities in de zorg zijn door alle gemeenten nu doorgevoerd, maar iedere gemeente heeft daarin haar eigen keuzes gemaakt. In de komend jaren zal blijken welke keuzes het beste werken en daar kan ook onze gemeente van leren. Maar het uitgangspunt is (en blijft): goede zorg voor ieder die dat nodig heeft.

In de zorg kijken naar wat men nodig heeft om mee te doen en zoveel mogelijk mensen van de bijstand naar een baan. Altijd met oog voor wat mensen niet kunnen, maar met nadruk op wat mensen wél kunnen. College, richt u zich daarbij niet alleen op financiële beheersbaarheid, maar ook op de vraag hoe het beter kan. We willen niet doemdenken, maar omdenken!

De dialoog voeren en toewerken naar een respectvolle en inclusieve samenleving waar participatie centraal staat, vinden wij erg belangrijk. De VVD vindt dat we voor die mensen die recht hebben op verblijf hier onze wettelijke taken moeten oppakken en waarmaken, maar dat ontslaat ons niet van de plicht om kritisch te kijken naar de gevolgen voor onze samenleving. Bijvoorbeeld als het gaat om integratie, maar ook in de ontwikkeling van de kosten op het gebied van huisvesting, zorg en de bijstand.

Middelburg is een studentenstad geworden. Het aantal studenten zal met de komst van de HZ en een eventueel Bèta-college alleen nog maar toenemen. Daar zijn we trots op. De UCR is van onschatbare waarde voor alle inwoners van de provincie en ons gemeente.

Middelburg is ook een gemeente die bij veel toeristen in trek is  en waar veel evenementen worden georganiseerd. Dit brengt meer levendigheid in de binnenstad. Dat is goed!

Maar we moeten ook oog hebben voor de eventuele overlast en zorgen dat onze gemeente aantrekkelijk blijft; schone, onkruidvrije wegen en straten, voldoende en betaalbare parkeerplaatsen, etc.  Het is daarom ook verstandig dat wij als gemeente nadenken hoe we de belangen van onze burgers en ondernemers het beste kunnen behartigen.

Onze conclusie is dat de gemeente in de komende jaren nog steeds rekening moet houden met een krappe begroting met veel risico’s. De VVD is van mening dat onze gemeente deze uitdaging waar kan maken door haar werkzaamheden slimmer uit te voeren en te organiseren. Soms door samen te werken, soms door goede ideeën van andere gemeenten over te nemen. Hierdoor moet het perspectief ontstaan dat er ook ruimte is voor lastenverlaging. De VVD zal zich hiervoor de komende jaren sterk blijven maken. Er is een streng maar verstandig financieel beleid gevoerd om de financiën op orde te brengen. Dit biedt een solide basis voor de toekomst. Maar dat betekent niet dat er makkelijke tijden zijn aangebroken, integendeel. De mei- en september circulaires laten voor onze gemeente geen vrolijk beeld zien.

Voorzitter, onze gemeente is de afgelopen 800 jaar gebouwd op nuchtere Nederlandse waarden. Zoals op een eerlijke manier je steentje bijdragen: als het tegenzit de mouwen opstropen en je schouders eronder zetten. Een ander behandelen, zoals je zelf behandeld wilt worden. Bij tegenwind niet mekkeren maar harder trappen. Zorgen voor hen die zorg echt nodig hebben. Maar ook aandacht voor hen die je nooit hoort of ziet, omdat ze zichzelf redden; zoals bijvoorbeeld de grote werkende meerderheid die geen aanspraken maakt op enige vorm van gemeentelijke ondersteuning maar wel wordt aangeslagen voor de gemeentelijke belastingen.

De VVD is een liberale partij die gelooft in de kracht van het individu. Individuen staan echter niet op zich. Zij verhouden zich tot elkaar en kunnen samen een prachtige maatschappij maken. Dát is de kracht van Middelburg! Daarom zetten wij ons in voor een levendige gemeente, met lage lasten en een goed ondernemersklimaat. Waar iedereen zich vrij, veilig en geaccepteerd kan voelen. Waar je zorgt voor jezelf en omziet naar een ander. Waar de gemeente durft een stapje terug te doen en mensen en maatschappelijke initiatieven ruimte en vertrouwen geeft. Op deze weg willen we inslaan, en op deze weg moeten we doorgaan.

Voorzitter, Middelburg is een gemeente waar het goed toeven is. Als ik om me heen kijk, dan zie ik een welvarende, veilige, boeiende maar ook zorgdragende gemeente. Ik zie een stad met een traditie om er samen uit te komen als het moeilijk wordt. Ik zie een stad, waar ik graag woon en waar ik mezelf kan zijn. En waar een sluitende en op orde zijnde gemeentelijke begroting rust en vertrouwen moet scheppen voor de toekomst.