Het woord is aan ... William van Amstel (Faam 14-12-2016)

Als we de definitie bekijken vanuit het gemeentelijk standpunt dan ontdekken we dat het gaat om het beleid om het aantal wetten en regels te versoepelen of te verminderen.

Het moet de bureaucratische lasten verminderen en meer ruimte geven voor initiatieven.  Bekijken we het vanuit het standpunt van de inwoners dan zien we dat het verminderen of versoepelen van de regels een andere invulling krijgt. Als inwoner/ondernemer zien we graag een vermindering of versoepeling van regels om ons vrij te kunnen bewegen, vrij te kunnen ondernemen of meer vrijheid bij het wonen. De VVD is hier een groot voorstander van. Recent onderzoek heeft aangetoond dat een soepeler omgang met de regels goed is voor de binnenstad. Dus niet het schrappen van regels, maar het wat ruimer uitleggen ervan, kan leiden tot innovatie door ondernemers. Bijvoorbeeld een wijnproeverij in een kaas- en viswinkel, het eerder toestaan van foodtrucks en meer terrasjes etc. Maar deregulering is meer dan dat. Deregulering houdt ook in dat we beter met elkaar moeten communiceren, zonder tussenkomst van de gemeente. De roep om deregulering is groot; inwoners willen graag meer vrijheid bij het verbouwen, meer vrijheid voor het ontwikkelen van initiatieven in de wijk en meer zelf regelen. Maar de vrijheid van de een wordt beperkt daar waar dit iemand anders in zijn vrijheid belemmert. Er is een voortdurend spanningsveld tussen deregulering en regulering. Over diverse zaken in de gemeente willen we juist meer “overreguleren” dan dereguleren en verbod op verbod eisen of verlangen van de gemeente. Kijk goed om u heen en is de oplossing echt om juist meer regels te willen? Of is dat de meest eenvoudige keuze om de controle niet te verliezen?

William van Amstel

Raadslid VVD Fractie