Heroriëntatie gemeentelijke taken: verkoop crematorium??

Uit de onderliggende stukken bij dit raadsvoorstel wordt duidelijk dat het exploiteren van een crematorium een onverplichte activiteit (= geen wettelijke taak) is van de gemeente.

Buiten de gemeente Middelburg zijn er niet veel gemeenten in Nederland die een crematorium runnen. Tevens wordt duidelijk dat er veel belangstelling is van partijen om het crematorium goed te laten functioneren in Middelburg. Daarnaast zijn er ver gevorderde plannen voor de bouw van een 2e crematorium in Goes. Dit heeft tot gevolg dat de exploitatie (en het resultaat) van het crematorium achteruit zal gaan. Dit heeft direct gevolgen voor de begroting van Middelburg en kan er toe leiden dat andere taken geraakt zullen worden of er nieuwe bezuinigingen nodig zijn.

Om de wettelijke dienstverlening aan alle inwoners van Middelburg op peil te houden en te garanderen, wat kan door de grote schuldenlast van Middelburg te verminderen, is verkoop van onroerend goed een voor de hand liggend middel. In het geval van het crematorium geldt dat het ook een kansrijk middel is. De gestelde aanvullende condities bij verkoop moeten erin voorzien dat op een nette manier met medewerkers omgegaan wordt bij overdracht en dat er geen concessies gedaan worden aan het huidige ( ervaren) serviceniveau.

De VVD heeft samen met de SGP en D66 een amendement VVD, SGP, D66 ingediend die oproept tot verkoop van het crematorium en het in eigen beheer blijven uitoefenen van de taak “begraafplaatsen”. Dit amendement heeft echter geen meerderheid weten te behalen.

Een link naar het raadsvoorstel treft u Raadsvoorstel HGT: begraafplaatsen en crematorium aan.