Het woord is aan ... William van Amstel (Faam 20 mei 2015)

Tijdens mijn 33 jaren bij de Koninklijke Marine heeft mijn leven ten dienste gestaan van de Nederlandse samenleving. Verdediging van onze vrijheid en veiligheid stonden centraal.

Veiligheid en bescherming van uw bezit is ook een belangrijk speerpunt voor de VVD-Middelburg. Eigendommen moeten worden gerespecteerd, geweld is uit den boze en ook de dagelijkse rit naar school of sport moet veilig zijn.

Overlastgevende jongeren en hun ouders moeten worden aangesproken op hun gedrag. Daarbij maken wij de koppeling met welzijn, sport en veiligheid, door probleemsituaties van jongeren zo vroeg mogelijk te signaleren, hen individuele kansen te bieden en het oplossen van problemen, onder meer via het wijkbeheer.

U als inwoner mag rekenen op een actieve overheid, die op veiligheidsgebied zelf actie neemt, maar ook anderen aanspreekt op hun verantwoordelijkheid. Zichtbare wijkagenten die de buurt kennen en een duidelijke handhaving in de wijken door BOA’s (buitengewone opsporingsambtenaren) als iemand zich niet aan de regels houdt. Of flexibel cameratoezicht; cameratoezicht geeft criminelen een gezicht, waardoor zij hun straf niet kunnen ontlopen en mogelijk zelfs de kosten van vernielingen op hen verhaald kunnen worden.

Schone en veilige wijken en dorpen zijn belangrijk voor de VVD. Verslonzing werkt verdere achteruitgang in de hand. Maar dat kunnen wij niet alleen, daarin heeft u als inwoner eveneens een rol en verantwoordelijkheid; de leefbaarheid in een wijk kan alleen worden behouden als we daar samen energie in steken, bijvoorbeeld door het opruimen van eigen troep en schoonhouden van eigen terrein en straat.

Een veilige samenleving zorgt ervoor dat er minder stress en spanning ontstaat. Wat weer als gevolg heeft dat mensen gezonder door het leven gaan. De tijd is voorbij dat we het vingertje kunnen gebruiken om te wijzen. Kijk wat ú kan doen voor Middelburg.

William van Amstel, raadslid VVD Fractie

(e-mail: williamvanamstel@outlook.com)