Decathlon in Middelburg

De gemeente hoeft ondernemers niet te vertellen hoe zij hun bedrijf moeten runnen. Dat weten zij zelf het beste. Evenzo vinden wij dat het des ondernemers is om op trends en ontwikkelingen in de markt te anticiperen, adequaat in te spelen en voortdurend te innoveren.

Ook hoeven wij niet af te wegen of het voor Decathlon rendabel is om naar Zeeland (Middelburg) te komen. Dat is een afweging die zij zelf heeft te maken.

In de situatie vóór het nu voorliggende ontwerp bestemmingsplan bestond reeds de mogelijkheid voor het toestaan van detailhandel op het ZEP.  Planologisch is er geen sprake van een toename van BVO aan detailhandel, maar, zo te zeggen, een voortzetting van het huidige beleid en mogelijkheden. Daarnaast blijkt uit toetsing  aan het provinciaal beleid dat de ontwikkeling past binnen dit beleid.

Deze invulling van het ZEP zorgt voor extra werkgelegenheid, zowel direct als indirect. Tevens is het een belangrijke versterking voor de regiofunctie van Middelburg.

Middelburg is een stad die meer dan een regionale aantrekkingskracht heeft voor recreanten en toeristen. Deze aantrekkingskracht willen we ook behouden door initiatieven van ondernemers te faciliteren.

De VVD vindt dat de zorg voor een positieve “beleving” van de gemeente één van de belangrijkste voorwaarden is om bedrijvigheid te behouden én te stimuleren. Ook in de PZC van afgelopen weekend wordt in een artikel door de heer Moers nogmaals gewezen op het belang voor ondernemers om ”te blijven vernieuwen en verrassen”. Maar wordt er ook gesteld, “gemeenten, vastgoedeigenaren en winkeliers moeten dat samen oppakken”. Dit is in lijn met het standpunt van de VVD.

De VVD doet ook een oproep aan alle ondernemers o.a. op de Mortiereboulevard, het ZEP en de binnenstad om ook de kracht van elkaar te zien en te benutten. Zoek elkaar op en kijk naar wat elkaar bindt en hoe de drie gebieden elkaar kunnen versterken.