VVD gooit knuppel in het hoenderhok met plan voor bouw Cleene Hooge

MIDDELBURG - De Middelburgse VVD-fractie vindt dat op Cleene Hooge zo snel als mogelijk gebouwd moet worden.

Fractievoorzitter Benno Nieuwenhuis zegt dat het gebied, dat grenst aan de wijk Griffioen, ideaal is voor het bouwen van landgoederen.

Nieuwenhuis weet dat dit idee op weerstand zal stuiten binnen de Middelburgse gemeenteraad en daarbuiten. De raad heeft in het recente verleden bepaald dat er voorlopig niet gebouwd wordt op Cleene Hooge. En bewoners van de Griffioen hebben zich ook heel sterk gemaakt voor het behoud van het open groene landschap aldaar, dat onderdeel uitmaakt van het Nationaal Landschap Walcheren. Maar de liberale voorman vindt dat de grote financiƫle problemen, waarmee de gemeente nu te maken heeft, de politiek dwingen om alles te doen om ervoor te zorgen dat het financieel tekort wordt aangepakt. "We hebben Cleene Hooge voor vele miljoenen euro's gekocht. Na het verzet uit de buurt om daar te bouwen, hebben we het gebied aangewezen als strategische reserve. Maar nu dwingt de financiƫle situatie ons om alles te doen om de gemeente weer gezond te maken." Hij wijst er ook op dat met het bouwen van landgoederen dat gebied, afgezien van een klein deel, publiek toegankelijk blijft. Bovendien verwacht hij dat er voldoende belangstelling bestaat onder kooplustigen om daar te bouwen.

Nieuwenhuis wil ook dat er in Middelburg zelf gebouwd wordt 'voor de markt'. Hij doelt dan op duurdere appartementen. Hij wijst naar het plan voor het appartementencomplex De Alexia bij het Amaliapark dat binnen een week was uitverkocht. En naar de wachtlijst die bestaat voor Rittenburg. De VVD'er: ,,Er zijn tal van vermogende 70-plussers die hun woning willen verkopen en op zoek zijn naar een appartement." Bron: PZC 02-09-2015