Bezoekers van onze gemeente dragen in belangrijke mate bij
aan het niveau van de voorzieningen in onze stad.
Uit een recent onderzoek is namelijk gebleken dat “ondanks
de aanwezige toeristische druk, de toeristische draagkracht nog in balans is.
Dat komt doordat het goed gesteld is met de leefbaarheid in de binnenstad.
Echter, af en toe wordt toeristische druk wel als negatief ervaren.
Bijvoorbeeld door hinder van bezoekers, zoals de impact op mobiliteit. Dat zit
met name in overlast door verkeersdrukte en gebrek aan parkeergelegenheden.
Mogelijk manifesteert de toeristische druk zich in pieken. Op die momenten komt
de toeristische draagkracht onder druk te staan" (Bron: Rigo Rapport “Toerismeen leefbaarheid, onderzoek naar de toeristische draagkracht in de binnenstadvan Middelburg”).
Bij de behandeling van het raadsvoorstel om de spelregels te bepalen
voor toerisme is onze inzet geweest:
1. Geef voorrang aan het oplossen van de negatieve
effecten door verkeersdrukte en gebrek aan parkeergelegenheid;
2. Blijf
de verplichte registraties van overnachtingsmogelijkheden de komende jaren
volgen om deze in 2025 te evalueren en zo nodig op basis van die uitkomsten de
maatregelen op toeristische verhuur via de huisvestingsverordening uit te
breiden. Bijvoorbeeld door het instellen van een maximaal aantal nachten per
jaar dat een woonruimte toeristisch verhuurd mag worden en/of met een
vergunningsplicht.
3. Uitbreiding van overnachtingsmogelijkheden enkel
indien passend in de omgeving;
Bij de uitwerking van de regels kan daar het volgende onder worden
verstaan:
•
Passend bij de omgeving: Beoordeeld wordt of de
beoogde ontwikkeling zich op een goede manier verhoudt tot omliggende functies
zoals woningen en bedrijven;
•
De locatie ‘bevindt zich in een wijk waar de
leefbaarheid volgens het RIGO-rapport niet in het geding is (dus bv niet in het
“Dampoort-gebied”);
•
Verkeer: is de infrastructuur berekend op het
extra verkeer dat verband houdt met het nieuwe bedrijf of de uitbreiding? Is de
locatie adequaat ontsloten? Op welke wijze wordt in “parkeren” voorzien (bv op eigen
terrein, of door het afsluiten van een abonnement in een parkeergarage);
• De voorziening bevordert het beheer en onderhoud van een monument;
Ten aanzien van “parkeren” in de binnenstad vinden wij dat
er zo spoedig mogelijk een nieuw parkeerbeleid moet komen, waarbij bewoners
centraal staan en bezoekers bijvoorbeeld parkeren aan de rand van de stad. Dit
vraagt extra parkeervoorzieningen aan de rand van de stad en uitbreiding van
gratis parkeerterreinen. Want we willen niet dat de parkeerdruk in de
omliggende wijken vergroot wordt. Het
parkeren bij kantoren in het weekend kan bijdragen aan een oplossing.
Ook willen dat er de komende jaren voor onze inwoners en gasten (blijven) gewerkt wordt aan voldoende fietsenstallingen. Belangrijk is de fietsenstalling op het Zusterplein. Deze moet blijven en het Plein 1940 moet worden vernieuwd en anders worden ingericht.
De samen met andere partijen heeft de VVD een motie (een opdracht aan het college) ingediend om te onderzoeken wat de mogelijkheden en gevolgen zijn om het grootste deel van de binnenstad als gebied exclusief voor vergunning parkeren voor bewoners van de binnenstad aan te wijzen. Daarbij hebben we aangegeven dat het onderzoek een onderdeel is van de algehele herziening en evaluatie van het parkeerbeleid. De VVD zal vervolgens een afweging maken tussen alle belangen en voorstellen.