De Trekdijk

In het VVD Verkiezingsprogramma 2018 - 2022: De VVD heeft over de Trekdijk altijd gesteld dat “De gemeente zorgt dat er voldoende bedrijfsterreinen zijn voor het vestigen van ondernemingen. Als er alternatieve ontwikkelingen zijn voor de Trekdijk staan we daar voor open. Waarbij de belangen van inwoners, ondernemers en de gemeentelijke financiën in balans dienen te zijn”. Hiermee hebben we voor ons het afwegingskader van mogelijke ontwikkelingen bepaald.

In het VVD Verkiezingsprogramma 2018 - 2022:

De VVD heeft over de Trekdijk altijd gesteld dat “De gemeente zorgt dat er voldoende bedrijfsterreinen zijn voor het vestigen van ondernemingen. Als er alternatieve ontwikkelingen zijn voor de Trekdijk staan we daar voor open. Waarbij de belangen van inwoners, ondernemers en de gemeentelijke financiën in balans dienen te zijn”.

Hiermee hebben we voor ons het afwegingskader van mogelijke ontwikkelingen bepaald.

 

Dit afwegingskader is nog verder verfijnd bij de vaststelling van de exploitatieopzet. Op 22 januari 2018 is de exploitatie opzet voor de Trekdijk door de (toenmalige) gemeenteraad vastgesteld. Met 16 stemmen voor en 13 tegen (D66, GL, LPM, SP). Het raadsvoorstel is destijds middels een amendement (PvdA, CU en VVD) gewijzigd. De beslispunten zijn met wisselende meerderheden allen aangenomen.

 

Beslispunten Amendement 22 januari 2018:

Ondergetekenden stellen voor het raadsvoorstel als volgt aan te vullen en bij de voorbereiding van het voorlopig bestemmingsplan de volgende punten in acht te nemen

a)      In gesprek te gaan met (de vertegenwoordiging van) omwonenden en bedrijven in de buurt van de Trekdijk.

b)      Inhoud van deze gesprekken moet zijn de randvoorwaarden waaronder vestiging van bedrijven in dit gebied kan plaatsvinden.

c)       In het ontwerp voorlopig bestemmingsplan concreet aan te geven op welke wijze de wensen van omwonenden zijn verwerkt.

d)      Overlast voor omwonenden zo goed mogelijk te beperken, met name geen geluidsoverlast in de nachtelijke uren , maar ook aandacht voor stankoverlast, licht en dergelijke.

e)      Geen vestiging van bedrijven in de milieucategorie 4.1 of hoger.

f)       Zonering toe te passen waarbij bedrijven met een hogere milieucategorie zo ver mogelijk van de bewoond gebied worden gesitueerd.

g)      Aandacht te hebben voor de toegankelijkheid van het gebied, zodat verkeersbewegingen in de nabijheid van het bewoond gebied sterk worden beperkt.

h)      Zwaar verkeer te weren uit het dorp Nieuw en Sint Joosland

i)        Te zorgen voor een goede landschappelijk inpassing van het terrein en te vestigen bedrijven, met respect voor zichtlijnen

j)        Bij het bestemmingsplan een norm ten aanzien van de werkgelegenheid vast te stellen (uitgangspunt is de ooit genoemde norm van 25 arbeidsplaatsen per ha)

k)      In samenwerking met de bedrijvensector te zoeken naar voorzieningen die een wezenlijke bijdragen leveren aan het plan Middelburg energie neutraal 2050

 

Ook tijdens de verkiezingen van 2018, tijdens een verkiezingsdebat in de kerk van Nieuw & St. Joosland, hebben telkens aangegeven dat “de belangen van inwoners, ondernemers en de gemeentelijke financiën in balans dienen te zijn”. Wellicht niet het meest populaire antwoord, maar wel eerlijk en duidelijk! En uiteraard begrijpen wij ook dat vervuilende, overlast veroorzakende bedrijven niet op de Trekdijk thuishoren. Uiteraard begrijpen en horen we de zorgen van de in inwoners van Nieuw & St. Joosland en van de Mortiere.  

 

Na de verkiezingen van maart 2018 is in het werkprogramma een procesvoorstel overeengekomen tussen de coalitiepartners. Kern hiervan is dat middels een participatietraject, waarin belanghebbenden zijn vertegenwoordigd zijn, gekomen wordt tot een (hoogwaardige) invulling van de Trekdijk. Doel hiervan is het mogelijk maken van “een binnen de werkgroep breed gedragen voorstel richting raad”. Als randvoorwaarden hierbij geldt dat: “Alternatieven worden onder meer getoetst aan de criteria van woon- en leefgenot van omwonenden, zichtlijnen, milieucategorie en financiële haalbaarheid. Er moet balans zijn tussen de diverse belangen die er zijn”.

 

Na het participatietraject is gebleken dat er géén sprake is van een breed gedragen voorstel richting de raad. Het lijkt erop dat we daarmee weer terug bij af zijn. Van de raad wordt nu verwacht dat ze een besluit neemt waarin ze de tegengestelde belangen daarin weegt. Dát is onze taak.

 

Nog even los van deze taak, staat ook het evalueren en op waarde schatten van het doorlopen participatie traject.

 

Voor de VVD staat steeds voorop dat er een balans moet zijn tussen de diverse (deel) belangen. Belangen die in dit dossier volledig tegengesteld zijn. Of zoals door de werkgroep  in het persbericht wordt gesteld: “Dat, met de werkgroep namens de bewoners en de MBC namens de bedrijven als noodgedwongen aan elkaar gekoppelde participanten met tegenstrijdige belangen, de hoop op een eenduidig voorstel vrijwel zeker ijdel was, kan geen verwondering wekken en is participanten niet te verwijten”.

 

Een balans in de diverse (deel) belangen, betekent ook dat er niet één winnaar is, maar dat er een breed gedragen resultaat c.q. besluit is. In de nu voorliggende voorstellen is hiervan geen sprake en zijn de posities verhard.

 

Het belang of het standpunt van de inwoners van Nieuw & Sint Joosland is dat ze (het liefst) alles willen laten zoals het nu is (scenario 0 – agrarische bestemming), dan wel een invulling conform de scenario’s 1 of 2 (respectievelijk werklandgoed en zorglandgoed).  Een invulling met (mogelijk) voorziening voor arbeidsmigranten, zonnepark, zorgwoningen en/of andere maatschappelijke voorzieningen.

Wat voor de VVD doorklinkt uit het persbericht, de ingebrachte scenario’s, de Facebook berichten, de petities en alle overige berichten die ons bereiken, is, dat het dorp vooral wil dat de rust en leefbaarheid gewaarborgd blijft en het niet ingeklemd raakt tussen de N57, Arnestein en Vlissingen-Oost. Ook is er de vrees voor hinder en overlast gevende bedrijvigheid. Er zijn ook vragen waarom bedrijven tot en met milieu categorie 4.1 mogelijk moet zijn.

 

De bedrijven hebben er belang bij en wensen “dat het voor de economische ontwikkeling van de gemeente Middelburg essentieel is dat bestaande Middelburgse bedrijven hun bedrijfsvoering kunnen uitbreiden en het voor nieuwe bedrijven mogelijk wordt om zich te vestigen in Middelburg”.  In de brief van 18 oktober jl. aan de raad geeft de MBC ter overweging mee dat ze ten aanzien van de invulling van de Trekdijk een invulling voor ogen heeft:

-          Leefbare, groene invulling;

-          Duurzame, milieuvriendelijke inrichting;

-          Optimale werkgelegenheid voor de Middelburgse bevolking;

-          Financieel haalbaar.

 

Ten slotte het belang van de Gemeente Middelburg. Menigeen zal stellen dat dit vooral een financieel belang is. Immers er is veel geld betaald voor de aankoop van de Trekdijk. Beoogd was de ontwikkeling van de Trekdijk tot bedrijventerrein.

Echter de gemeente, door het college, dient uiteraard ook de belangen van overige betrokkenen voor ogen te hebben en houden en mee te wegen. De gemeenteraad zal hierin moeten controleren of dat ook daadwerkelijk gebeurd en daarbij het algemeen belang moeten wegen.

Niet ontkend kan worden dat de financiële haalbaarheid een zwaarwegende factor is; de gemeentelijke financiën staan er niet goed voor. Een verder oplopend verlies kan de gemeente niet dragen. Strikte regels vanuit de BBV (besluit begroting en verantwoording) spelen hierin ook een belangrijke rol.

 

Met een besluit, welk besluit dat ook is, nemen we een voorschot op de toekomst. Of gewenste en beoogde scenario’s zich ook daadwerkelijk gaan realiseren is afwachten. We geven wel een richting en kader.

 

Alles overziend

Zoals in het begin gesteld, wil de VVD een goede balans tussen de diverse (deel) belangen. We begrijpen de wensen, de gevoelens van (met name) de inwoners van Nieuw & Sint Joosland en  Mortiere, maar voelen ook de wensen vanuit de ondernemers.

Al de scenario’s afwegend komen wij uit op een voorkeur voor scenario 4, het adviesscenario, maar wel met een beperking dat er bedrijven tot en met milieucategorie 3.2 zich er kunnen vestigen en dat (eventueel) zwaar verkeer uit de kern van Nieuw & St Joosland wordt geweerd. In onze afweging hebben we ook gekeken naar de financiële component. De voorliggende scenario’s laten allen, in meer of mindere mate, een negatief saldo zien.  We zien voorts dat er meerdere waarborgen worden ingebouwd om een goede inpassing met een zo groot mogelijke kwaliteit en zo min mogelijk overlast, te realiseren.

Daarnaast is er de ruimte om eerder geuite invulling met arbeidsmigranten, zonnepark, etc. toe te laten.

Bij de uiteindelijke realisatie vinden wij het belangrijk dat belanghebbenden hun positie kunnen inbrengen en een sterke adviserende rol hebben bij de definitieve invulling.