In het VVD Verkiezingsprogramma
2018 - 2022:
De VVD heeft over de Trekdijk altijd gesteld dat “De gemeente zorgt dat
er voldoende bedrijfsterreinen zijn voor het vestigen van ondernemingen. Als er
alternatieve ontwikkelingen zijn voor de Trekdijk staan we daar voor open.
Waarbij de belangen van inwoners, ondernemers en de gemeentelijke financiën in
balans dienen te zijn”.
Hiermee hebben we voor ons het afwegingskader van mogelijke
ontwikkelingen bepaald.
Dit afwegingskader is nog verder verfijnd bij de vaststelling van de
exploitatieopzet. Op 22 januari 2018 is de exploitatie opzet voor de Trekdijk
door de (toenmalige) gemeenteraad vastgesteld. Met 16 stemmen voor en 13 tegen
(D66, GL, LPM, SP). Het raadsvoorstel is destijds middels een amendement (PvdA,
CU en VVD) gewijzigd. De beslispunten zijn met wisselende meerderheden allen
aangenomen.
Beslispunten Amendement 22 januari 2018:
Ondergetekenden stellen voor het raadsvoorstel als
volgt aan te vullen en bij de voorbereiding van het voorlopig bestemmingsplan
de volgende punten in acht te nemen
a)
In gesprek te gaan met (de vertegenwoordiging
van) omwonenden en bedrijven in de buurt van de Trekdijk.
b)
Inhoud van deze gesprekken moet zijn de
randvoorwaarden waaronder vestiging van bedrijven in dit gebied kan
plaatsvinden.
c)
In het ontwerp voorlopig bestemmingsplan
concreet aan te geven op welke wijze de wensen van omwonenden zijn verwerkt.
d)
Overlast voor omwonenden zo goed mogelijk te
beperken, met name geen geluidsoverlast in de nachtelijke uren , maar ook
aandacht voor stankoverlast, licht en dergelijke.
e)
Geen
vestiging van bedrijven in de milieucategorie 4.1 of hoger.
f)
Zonering toe te passen waarbij bedrijven met een
hogere milieucategorie zo ver mogelijk van de bewoond gebied worden gesitueerd.
g)
Aandacht te hebben voor de toegankelijkheid van
het gebied, zodat verkeersbewegingen in de nabijheid van het bewoond gebied
sterk worden beperkt.
h)
Zwaar verkeer te weren uit het dorp Nieuw en
Sint Joosland
i)
Te zorgen voor een goede landschappelijk
inpassing van het terrein en te vestigen bedrijven, met respect voor
zichtlijnen
j)
Bij het bestemmingsplan een norm ten aanzien van
de werkgelegenheid vast te stellen (uitgangspunt is de ooit genoemde norm van
25 arbeidsplaatsen per ha)
k)
In samenwerking met de bedrijvensector te zoeken
naar voorzieningen die een wezenlijke bijdragen leveren aan het plan Middelburg
energie neutraal 2050
Ook tijdens de verkiezingen van 2018, tijdens een verkiezingsdebat in
de kerk van Nieuw & St. Joosland, hebben telkens aangegeven dat “de
belangen van inwoners, ondernemers en de gemeentelijke financiën in balans
dienen te zijn”. Wellicht niet het meest populaire antwoord, maar wel eerlijk
en duidelijk! En uiteraard begrijpen wij ook dat vervuilende, overlast
veroorzakende bedrijven niet op de Trekdijk thuishoren. Uiteraard begrijpen en
horen we de zorgen van de in inwoners van Nieuw & St. Joosland en van de
Mortiere.
Na de verkiezingen van maart 2018 is in het werkprogramma een
procesvoorstel overeengekomen tussen de coalitiepartners. Kern hiervan is dat
middels een participatietraject, waarin belanghebbenden zijn vertegenwoordigd
zijn, gekomen wordt tot een (hoogwaardige) invulling van de Trekdijk. Doel
hiervan is het mogelijk maken van “een binnen de werkgroep breed gedragen
voorstel richting raad”. Als randvoorwaarden hierbij geldt dat: “Alternatieven
worden onder meer getoetst aan de criteria van woon- en leefgenot van
omwonenden, zichtlijnen, milieucategorie en financiële haalbaarheid. Er moet
balans zijn tussen de diverse belangen die er zijn”.
Na het participatietraject is gebleken dat er géén sprake is van een
breed gedragen voorstel richting de raad. Het lijkt erop dat we daarmee weer
terug bij af zijn. Van de raad wordt nu verwacht dat ze een besluit neemt
waarin ze de tegengestelde belangen daarin weegt. Dát is onze taak.
Nog even los van deze taak, staat ook het evalueren en op waarde
schatten van het doorlopen participatie traject.
Voor de VVD staat steeds voorop dat er een balans moet zijn tussen de
diverse (deel) belangen. Belangen die in dit dossier volledig tegengesteld
zijn. Of zoals door de werkgroep in het
persbericht wordt gesteld: “Dat, met de werkgroep namens de bewoners en de MBC
namens de bedrijven als noodgedwongen aan elkaar gekoppelde participanten met
tegenstrijdige belangen, de hoop op een eenduidig voorstel vrijwel zeker ijdel
was, kan geen verwondering wekken en is participanten niet te verwijten”.
Een balans in de diverse (deel) belangen, betekent ook dat er niet één
winnaar is, maar dat er een breed gedragen resultaat c.q. besluit is. In de nu
voorliggende voorstellen is hiervan geen sprake en zijn de posities verhard.
Het belang of het standpunt van de inwoners van Nieuw & Sint
Joosland is dat ze (het liefst) alles willen laten zoals het nu is (scenario 0
– agrarische bestemming), dan wel een invulling conform de scenario’s 1 of 2
(respectievelijk werklandgoed en zorglandgoed). Een invulling met (mogelijk) voorziening voor
arbeidsmigranten, zonnepark, zorgwoningen en/of andere maatschappelijke
voorzieningen.
Wat voor de VVD doorklinkt uit het persbericht, de ingebrachte
scenario’s, de Facebook berichten, de petities en alle overige berichten die
ons bereiken, is, dat het dorp vooral wil dat de rust en leefbaarheid
gewaarborgd blijft en het niet ingeklemd raakt tussen de N57, Arnestein en
Vlissingen-Oost. Ook is er de vrees voor hinder en overlast gevende
bedrijvigheid. Er zijn ook vragen waarom bedrijven tot en met milieu categorie
4.1 mogelijk moet zijn.
De bedrijven hebben er belang bij en wensen “dat het voor de
economische ontwikkeling van de gemeente Middelburg essentieel is dat bestaande
Middelburgse bedrijven hun bedrijfsvoering kunnen uitbreiden en het voor nieuwe
bedrijven mogelijk wordt om zich te vestigen in Middelburg”. In de brief van 18 oktober jl. aan de raad
geeft de MBC ter overweging mee dat ze ten aanzien van de invulling van de
Trekdijk een invulling voor ogen heeft:
-
Leefbare, groene invulling;
-
Duurzame, milieuvriendelijke inrichting;
-
Optimale werkgelegenheid voor de Middelburgse
bevolking;
-
Financieel haalbaar.
Ten slotte het belang van de Gemeente Middelburg. Menigeen zal stellen
dat dit vooral een financieel belang is. Immers er is veel geld betaald voor de
aankoop van de Trekdijk. Beoogd was de ontwikkeling van de Trekdijk tot
bedrijventerrein.
Echter de gemeente, door het college, dient uiteraard ook de belangen
van overige betrokkenen voor ogen te hebben en houden en mee te wegen. De
gemeenteraad zal hierin moeten controleren of dat ook daadwerkelijk gebeurd en
daarbij het algemeen belang moeten wegen.
Niet ontkend kan worden dat de financiële haalbaarheid een zwaarwegende
factor is; de gemeentelijke financiën staan er niet goed voor. Een verder
oplopend verlies kan de gemeente niet dragen. Strikte regels vanuit de BBV
(besluit begroting en verantwoording) spelen hierin ook een belangrijke rol.
Met een besluit, welk besluit dat ook is, nemen we een voorschot op de
toekomst. Of gewenste en beoogde scenario’s zich ook daadwerkelijk gaan
realiseren is afwachten. We geven wel een richting en kader.
Alles overziend
Zoals in het begin gesteld, wil de VVD een goede balans tussen de
diverse (deel) belangen. We begrijpen de wensen, de gevoelens van (met name) de
inwoners van Nieuw & Sint Joosland en
Mortiere, maar voelen ook de wensen vanuit de ondernemers.
Al de scenario’s afwegend komen wij uit op een voorkeur voor scenario
4, het adviesscenario, maar wel met een beperking dat er bedrijven tot en met
milieucategorie 3.2 zich er kunnen vestigen en dat (eventueel) zwaar verkeer
uit de kern van Nieuw & St Joosland wordt geweerd. In onze afweging hebben
we ook gekeken naar de financiële component. De voorliggende scenario’s laten
allen, in meer of mindere mate, een negatief saldo zien. We zien voorts dat er meerdere waarborgen
worden ingebouwd om een goede inpassing met een zo groot mogelijke kwaliteit en
zo min mogelijk overlast, te realiseren.
Daarnaast is er de ruimte om eerder geuite invulling met
arbeidsmigranten, zonnepark, etc. toe te laten.
Bij de uiteindelijke realisatie vinden wij het belangrijk dat
belanghebbenden hun positie kunnen inbrengen en een sterke adviserende rol
hebben bij de definitieve invulling.