VVD vindt verhoging OZB met 15 procent 'onaanvaardbaar'

Een verhoging van de OZB met vijftien procent is voor de Middelburgse VVD onaanvaardbaar.

Dat zegt fractievoorzitter Benno Nieuwenhuis. De liberale voorman stelt heel duidelijk dat op die manier de rekening van een falend beleid bij de burgers wordt gelegd. "Die kunnen er niets aan doen dat de gemeente in zulk zwaar weer zit. Maar het college legt wel de rekening bij hen neer."

Breken

Nieuwenhuis geeft aan dat breken met dit college niet ondenkbeeldig is als die verhoging wordt doorgevoerd. Hij wijst erop dat bij de vorming van de coalitie van VVD met CDA, PvdA, CU en SGP afgesproken is dat de lasten voor inwoners terughoudend worden verhoogd. Hij vindt dat de politiek zijn geloofwaardigheid verliest als er toch wordt gekozen voor die verhoging.

Nieuwenhuis zegt dat hij tot en met maandagmiddag zal zoeken naar manieren om die verhoging ongedaan te krijgen.

Rotzooi

D66 ziet ook niets in de verhoging van de OZB met vijftien procent. Fractievoorzitter Rob van Eijkelenburg komt met een voorstel om die heffing met vijf procent te verhogen. "Het is onrechtvaardig om de financiële rotzooi die veroorzaakt is door het gemeentebestuur af te wentelen op één groep", aldus de democraat. Nieuwenhuis vindt dat een verhoging die D66 voorstelt 'nog kan'. Maar hij wil nog niet zeggen waar zijn grens ligt. ,,Ik moet nog onderhandelen met de andere partijen."