Motie VVD over betaald parkeren haalt meederheid

In de gemeenteraadsvergadering van 14 maart heeft de VVD een motie ingediend. Deze motie heeft een meerderheid in de raad achter zich gekregen!

In ons verkiezingsprogramma hebben we opgenomen dat dat er voldoende parkeerplaatsen in en om de binnenstad moeten zijn. Uitgangspunt is dat de parkeergarages aantrekkelijk moeten zijn en dat er een gratis parkeer-mogelijkheid is op loopafstand van de binnenstad.

In het  actieplan voor de binnenstad dat vorig jaar is vastgesteld, staat als het belangrijkste knelpunt in de binnenstad het parkeren. Van de in totaal 446 benoemde knelpunten door de respondenten, houden er 176 (39%) verband met het parkeren. Ze geven aan dat er in de binnenstad te weinig parkeerplaatsen zijn en dat parkeren in Middelburg duur is. Randvoorwaarden moeten op orde zijn, zoals optimale bereikbaarheid en consumentvriendelijk parkeren. De VVD vindt het dan ook onbegrijpelijk dat eind vorig jaar (gemeenteraad november 2015) door een meerderheid van de raad een motie is aangenomen om het betaald parkeren te handhaven tot 20:00 en het tarief in de parkeergarage op te trekken naar € 2,--. Voor de VVD is betaald parkeren géén doel, maar een middel. Verhogen van de tarieven moet niet als doel hebben om extra inkomsten voor de gemeente te genereren!

Recent is in de media ook de discussie over het afschaffen van betaald parkeren opnieuw opgelaaid.

De motie van de VVD, die door het CDA mede is ingediend, roept op om het parkeerbeleid versneld te evalueren, zodat we als raad de kaders kunnen controleren én veel belangrijker het parkeerbeleid bijgesteld kan worden ten faveure van een gezonde binnenstad.