Wegenonderhoud & parkeerbeleid

Middelburgers vinden een goede kwaliteit van de buitenruimte belangrijk. Twee enquêtes die de gemeente in 2012 en 2015 uitgevoerd heeft, tonen vergelijkbare uitkomsten. De verwachtingen van bewoners over de kwaliteit van de verhardingen zijn in de laatste enquête gestegen t.o.v. de eerdere enquête

Het (achterstallige) onderhoud van de wegen verdient extra aandacht om de verkeersveiligheid te kunnen waarborgen. Tevens draagt het bij aan een nette, verzorgde uitstraling van onze gemeente richting inwoners, toeristen en overige gebruikers.

In de komende jaren zal er extra budget nodig zijn om het toegenomen achterstallige onderhoud weer in te lopen en het onderhoud op een aanvaardbaar niveau te houden. Doen we dit niet dan zijn wij later een veelvoud aan kosten hieraan kwijt.

Daarnaast wil de VVD dat er voldoende parkeerplaatsen in en om de (binnen)stad zijn. Uitgangspunt is dat de parkeergarages aantrekkelijk moeten zijn en dat er een gratis parkeermogelijkheid is op loopafstand van de binnenstad.

Eind 2015 heeft een meerderheid van de raad echter besloten tot een verhoging van de parkeertarieven in de parkeergarages en zo de mogelijkheid om de mobiliteit te sturen (autoluwe binnenstad) geblokkeerd. En recent is er ook een discussie geweest over betaald parkeren op Ramsburg.

Dit past niet in een integrale visie op mobiliteit, parkeren en parkeertarieven, maar er is sprake van een hap/snap beleid. De VVD heeft dan ook het initiatief genomen om het parkeerbeleid versneld te evalueren, zodat we als raad de kaders kunnen controleren én veel belangrijker het parkeerbeleid bijgesteld kan worden ten faveure van een gezonde stad. Gelukkig dat een meerderheid van de raad het hier ook mee eens is.

Immers bezoekers aan onze gemeente zijn belangrijk voor de (gemeentelijke) economie; Een goede infrastructuur draagt hier mede aan bij.  Goed onderhouden wegen, goede bereikbaarheid en veiligheid in het verkeer vindt de VVD erg belangrijk.

En mogelijke dat er slimme combinaties gemaakt kunnen worden waarbij de opbrengst uit parkeren direct ten goede kan komen aan het onderhoud van wegen!