Het woord is aan...Benno Nieuwenhuis (De Faam, 05-10-2016)

Volgend jaar is het 800 jaar geleden dat Middelburg stadsrechten heeft gekregen. De gemeenteraad heeft in 2015 een budget beschikbaar gesteld van € 250.000. Een diverse groep Middelburgers is hard aan het werk om hier een mooi feestjaar van te maken. Alle inwoners konden ook ideeën aandragen

Critici zijn er echter ook. Die stellen dat het geen pas heeft om een feest te vieren en zoveel geld hieraan uit te geven. Immers, zo stellen ze, heeft de gemeente grote financiële problemen. Ik begrijp dat. Er is inderdaad zorg over de financiële positie, over de gedecentraliseerde zorgtaken, wel of geen 2e AZC en zo kunnen we nog wel een aantal zaken benoemen.  Deze zorg delen wij. De VVD zal het ook niet nalaten om hier voortdurend de aandacht voor te vragen en zich mede te richten op een degelijke financiële huishouding.

Dit heugelijke feit biedt echter ook de uitgesproken kans om onze stad in de spotlights te zetten; zowel nationaal als internationaal. Naast het bedrag dat de gemeente hiervoor al heeft gereserveerd, zal er ook een beroep op sponsoren en andere fondsen worden gedaan. Deze extra aandacht zal, zo is de verwachting, Middelburg veel extra publiciteit en bekendheid opleveren en dientengevolge veel extra bezoekers. Dat is goed voor de economie van onze stad en voor de ondernemers. In de jaren daarna heeft dat ook nog zijn effecten en profiteert Middelburg en de inwoners hier nog van.

Maar daarnaast moet dit feest nog een extra dimensie hebben, en één groot volksfeest zijn, waaraan iedereen mee kan doen en bij betrokken wordt. Dit vergroot in de gemeente de saamhorigheid en betrokkenheid bij elkaar. Middelburg  800, biedt de kans om de gemeente te profileren, waarbij onder andere historie, cultuur, toekomst en innovatie naar voren komen.

Benno Nieuwenhuis

Fractievoorzitter VVD