Porthos! - 2

Op basis van 3 rapporten is een beeld ontstaan over Porthos dat cliënten (nog) tevreden zijn over de afhandeling van hun zorgvraag, maar dat de bedrijfsvoering, processen en aansturing beter moet evenals de aansturing door de gemeenteraden.

Voor de VVD is zwaarwegend dat de continuïteit van de zorg  is gewaarborgd. Het uitgangspunt is dat de gemeente regievoerder is, dat niet het aanbod aan zorgproducten maar de cliëntvraag naar zorg centraal staat. We staan hierbij een samenwerking met de Walcherse gemeenten voor.

De focus moet  weer gericht zijn op de kern; “back to basic”; verantwoordelijkheid nemen waar we voor moeten staan en dat is (toegang tot) zorg leveren voor onze inwoners. Dat is heel normaal! We willen dat de ondersteuning zo kort en efficiënt als mogelijk, maar lang en complex als nodig, wordt ingezet. Bureaucratie kost veel meer en leidt tot veel meer frustratie op alle fronten.

·         Integrale aanpak;

·         Geen bestuurlijke drukte, overlegtafels waar cliënt dossiers worden besproken;

·         Stoppen met formulieren, afvink lijstjes etc.;

·         Maatwerk leveren (klant centraal);

·         Preventie heeft een prominente plek (voorkomen is beter dan genezen!)

·         Binnen de beschikbare budgettaire ruimte;

Kortom gewoon zorgen dat het goed geregeld is. Dat vinden wij heel normaal!

Wilfried Boonman

VVD –Raadslid