Porthos! - 3

In de raadsvergadering van 20 februari jl. hebben diverse partijen een amendement ingediend waarmee de samenwerking met Vlissingen en Veere en de werking van Porthos zonder inhoudelijk debat, zonder evaluatie werden gewijzigd. Terwijl er in de raad van december 2016 al een besluit was gemaakt om een zorgvuldig proces met elkaar te doorlopen en eind dit jaar hierover een definitief besluit te nemen.

Onder grote druk heeft het college aan de raad een voorstel gepresenteerd.  Het college ziet ook in dat de uitvoering van de Pentekening (= het beleid zoals dat door de Walcherse gemeenten is geformuleerd) voor verbetering vatbaar is. In de eerste twee jaar van Porthos is vooral ingezet op het verlenen van goede zorg en ondersteuning. Uit de onderzoeken naar de klanttevredenheid blijkt dat dat gelukt is.

Tegelijkertijd zijn een aantal kernwaarden uit de Pentekening nog niet goed weggezet. De focus lag op het snel en integraal oplossen van zorgvragen. Er is geïnvesteerd in het invullen van de regierol van de gemeente vanuit de overtuiging dat een sterke regierol noodzakelijk is om goed inzicht te hebben en invloed te houden op het maatwerk dat nodig was om de casuïstiek aan te pakken en waar nodig de veiligheid te herstellen.

Er is nu de mogelijkheid de preventieve taak beter invulling te geven, maar ook om de ruimte voor het professioneel handelen van zorgverleners daadwerkelijk te vergroten, zoals we dat met elkaar in 2014 voor ogen hadden.

Op dit moment is er teveel administratieve drukte en is het belangrijk de basis op orde te krijgen. Ook de samenwerking met de zorgaanbieders kan beter en dit is juist wat de Pentekening wel heeft beoogd: ruimte voor samenwerkende professionals. De vraag die nu voor ligt is op welke manier hieraan invulling geboden kan worden. Het college heeft hiertoe 2 modellen uitgewerkt. Model 1 dat letterlijk volgt uit het raadsbesluit en model 2 dat in de geest van dat besluit is opgesteld.

Er wordt voorgesteld in te stemmen met model 2, waarmee vooral de ruimte voor de professional beter en ruimer wordt georganiseerd. In dit model wordt gestreefd naar een doorontwikkeling van het wijknetwerk zoals de Pentekening altijd heeft beoogd en wordt gezocht  naar andere vormen van organiseren en controleren en de balans daartussen.

De VVD kan zich vinden in het voorgesteld “model 2”, want:

- het bieden van maatwerk en een integrale aanpak staat centraal, waarbij het uitgangspunt is wat iemand zelf en in samenwerking met zijn of haar omgeving kan doen.  Vervolgens is eventueel inschakeling van professionals aan de orde.

- Preventie krijgt een belangrijker rol (“voorkomen is beter dan genezen”)

- De administratieve drukt neemt belangrijk af; de zorgverlener(s) maakt (maken) samen met de cliënt het ondersteuningsplan. De inhoud en hoeveelheid zorg die wordt ingezet is een gezamenlijke uitkomst, waarna de gemeente / Porthos de beschikking afgeeft en toetst op integraliteit;

- Sturing zal mede plaatsvinden door een doelmatige inkoop (contractering) door de gemeente.

Bovenstaand sluit aan bij de kaders zoals de VVD eerder had geformuleerd:

- Integrale aanpak;

- Geen bestuurlijke drukte;

- Stoppen met formulieren, afvink lijstjes etc.;

- Maatwerk leveren (klant centraal);

- Preventie heeft een prominente plek (voorkomen is beter dan genezen!)

- Binnen de beschikbare budgettaire ruimte;