De Trekdijk, Nieuw & Sint Joosland

De fractievoorzitter gaf aan dat we als VVD meeleven met de inwoners van Nieuw & Sint Joosland; je zal er maar wonen en het (de ontwikkeling van de Trekdijk tot een bedrijventerrein) niet willen hebben. Mocht er een goed alternatief zijn dan staat de VVD daar altijd voor open.

Maar tegelijkertijd kunnen we niet doen alsof de gemeente in 2008 de Trekdijk niet heeft gekocht. Het nu afzien van verder ontwikkeling betekent dat we € 7 miljoen moeten afboeken. Hiervoor heeft de gemeente niet de nodige voorzieningen voor aangelegd, zodat forse bezuinigingen en/of lastverzwaringen nodig zullen zijn. De VVD kan dat ook niet zomaar accepteren. De gemeente moet voldoende bedrijfslocaties beschikbaar hebben. Er moet worden gezorgd dat er goede terreinen beschikbaar zijn voor bedrijven en kantoren die zich in Middelburg willen vestigen.

Het college gaat nu nader onderzoek doen naar de mogelijkheden. Wordt dus vervolgd.

Tot slot was er ook nog een motie ingediend die het college moest aansporen een nieuwe ruimte te vinden voor de ouderensoos in Nieuw & Sint Joosland. Nu is deze nog gevestigd in de school (“de Lonneboot”), maar door het toenemende leerlingenaantal moet er gezocht worden naar een ander onderkomen. De VVD heeft tegen deze motie gestemd, niet omdat we ons hier niet in kunnen vinden, maar omdat het college al actie onderneemt. In de kaderbrief zijn hier al middelen voor gereserveerd en gesprekken zijn gaan. De motie is dus “overbodig”.