Politieke Beschouwingen 2017

Geachte voorzitter, leden van het college, leden van de Raad, toehoorders op de tribune en luisteraars thuis.

In de Odyssee verhaalt Homerus over de lotgevallen van Odysseus die, terugkerend van de Trojaanse oorlog, op talloze manieren op de proef wordt gesteld. De beproeving van Scylla en Charybdis is hét voorbeeld van één van de zwaarste beproevingen: het moeten kiezen uit twee kwaden.

Scylla is een monster dat boven op een glibberige en steile rots huist. Zij wordt beschreven als een draak met twaalf klauwen, zes koppen, en elke kop met een driedubbele rij tanden. De rots waar zij woont begrenst een kant van een smalle doorgang naar zee; de andere kant wordt begrensd door een diepe draaikolk, Charybdis genaamd, die al wat binnen haar bereik komt in de diepte sleurt. Vaart iemand te dicht langs de rots dan slaat Scylla toe, vaart iemand op veilige afstand van de rots, dan wordt hij slachtoffer van Charybdis.

De terugkeer van Odysseus naar huis beschouw ik als een symbolische reis voor de moeilijkheden die onze gemeente heeft doorgemaakt en het wankele financiële herstel dat zich nu aftekent.

Het schip van de gemeente staat nu op het punt om de tocht door de smalle doorgang te gaan maken om uiteindelijk de zee te bereiken; het punt waar de gemeentelijke financiële huishouding op orde is, de risico’s beperkt zijn en we een zonnige toekomst tegemoet gaan.

Deze reis vereist strikte aandacht, keuzes en sterke stuurmanskunst, waarbij alle kracht en inzet van de manschappen nodig is.

Middelburg is na een aantal zeer zware jaren van bezuinigingen en, tegen de wens van de Middelburgse VVD in, ook lastenverhogingen, weer op pad naar voorzichtig en broos herstel. De rekenkamer constateert een voorzichtig opgaande lijn, maar tegelijkertijd dat deze positieve ontwikkeling kan omslaan in een tekort. Het monster van bezuinigingen of lastenverhoging doemt dan mogelijk weer op in onze tocht.

Er is sprake van economische groei. Mensen durven weer plannen te maken voor de toekomst, zoals het kopen van een huis of het investeren in een nieuwe bedrijfsruimte. Wij zijn er nog niet, maar wij komen er wel. Daar zijn wij van overtuigd, want wij vertrouwen in de kracht van onze inwoners en onze missie, om door minder regelgeving onze economie te stimuleren,  past hier ook in.  Hiertoe hebben we reeds eerder in een motie samen met de PvdA opgeroepen. Wij horen graag van het college hoe het gaat met de voortgang in het verminderen van regeldruk.

De nog steeds aanwezige risico’s binnen het grondbedrijf baren ons zorgen. Door de eenzijdige handelswijze van de Provincie wordt de Middelburgse woningmarkt op slot gezet. Met alle grote financiële gevolgen vandien. Het veelkoppig monster van bezuinigen en lastenverhoging doemt weer op als we grondcomplexen sterk moeten afwaarderen. Wij zijn van mening dat Middelburg zeker in overleg met de buurgemeenten moet blijven, maar dat bewoners zich niet door woningmarkt afspraken laten leiden waar ze wel of niet willen wonen. Gelukkig bepalen ze dat volledig zelf in alle vrijheid.

We zijn een gemeente, die flexibel moet opereren en dicht bij de burger kán staan. Veel mensen willen op een andere manier omgaan met hun eigen buurt en omgeving, energie, milieu en duurzaamheid. Wij willen dat die mogelijkheden verder worden ontwikkeld en dat de gemeente waar nodig meedenkt. Zo voelen steeds meer mensen de vrijheid om daarin eigen afwegingen te maken. Bijvoorbeeld ook op het gebied van wonen zijn er de initiatieven rond tiny houses in Sint Laurens. De Middelburgse VVD wil deze ontwikkelingen stimuleren.

We willen een goede service richting inwoners: Maak hierbij gebruik van de mogelijkheden van de komende nieuwe omgevingswet. De grootste wetgevingsoperatie sinds de grondwetsherziening van 1848. Na de decentralisatie van het sociaal domein is nu de decentralisatie van het fysiek domein aan de beurt. Ook Middelburg krijgt veel vrijheid, maar daarbij veel verantwoordelijkheid. De komst van de nieuwe omgevingswet, hoewel die pas over enkele jaren wordt ingevoerd, vereist nieuwe visies en plannen. Dit vraagt ook en vooral om een betere invulling van de lokale democratie waarbij de Middelburger centraal staat en een intensieve samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie van belang is.

De Middelburgse VVD wil op vele manieren bijdragen aan een verbetering en versterking van de lokale democratie. Naast herkenbare en aanspreekbare volksvertegenwoordigers, is daartoe de inbreng van de inwoners van wezenlijk belang. De gemeente betrekt in vroegtijdig stadium belangenorganisaties, inwoners en bedrijven bij de voorbereiding van beleid en plannen.

We moeten ook gebruik maken van de kennis en creativiteit van de bevolking zelf! Luisteren en gebruik maken van de kennis en expertise van de inwoners van de wijken en dorpen in onze gemeente. Een professioneel bestuur met doordachte plannen, waar nodig extern en door professionals getoetst. Ambities, maar geen luchtfietserij. Luister naar de experts in je eigen stad.

De Middelburgse VVD wil een goede samenwerking met het bedrijfsleven: Koester je ondernemers en faciliteer uitbreiding van bestaande bedrijven en ga gastvrij om met bedrijven die zich in Middelburg willen vestigen.

Onze fractie vindt het heel logisch, dat als de overheid geld overhoudt, dit, naast mooie investeringen in de gemeente, ook terug zou kunnen vloeien naar de inwoner: het – hoeft – niet – op! Ook lastenverlagingen dragen bij aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat, een tegemoetkoming richting onze inwoners en daarmee een economische impuls.

Lage lasten voor de inwoners en bedrijfsleven van Middelburg. Het kan niet zo zijn dat lasten in een vloek en een zucht omhoog kunnen, maar dat verlagen een heel gevecht wordt.

De Middelburgse VVD wil een gemeente met vrijheid voor haar inwoners, en met vertrouwen in elkaar. Maar ook een veilige gemeente, waar huftergedrag en het veroorzaken van woonoverlast wordt aangepakt. De Middelburger moet zich veilig voelen in z’n woning en buurt die coffeeshop vrij blijft! Het kan nog maar eens gezegd zijn!

Een gemeente met nog betere sociale omstandigheden: van transitie naar transformatie. Ruimte voor nieuwe zorgconcepten. Een gemeente met een betere en duurzamere omgeving. Meer groen in de openbare ruimte, de wijken ingericht naar de wensen van de inwoners.

In het Middelburg van nu en morgen kiezen we voor een energie-neutrale, klimaat-adaptieve en circulaire stad. Die abstracte begrippen worden heel concreet als we kijken naar initiatieven die ontstaan in onze stad. Wij zien inwoners die gezamenlijk groene stroom inkopen. Die hun huis extra laten isoleren. Die hun dak bedekken met zonnepanelen en willen nadenken over de grote energie-transitie waar heel Middelburg en de hele wereld voor staat. Dat doen ze niet alleen om een verheven ideaal: maar bovenal omdat het ook heel aantrekkelijk kan zijn voor de portemonnee.

Kortom: Een krachtige, zelfstandige, welvarende en vitale gemeente met een sociaal hart! Een gemeente die vol zelfvertrouwen het jaar 2018 in gaat, een jaar met verkiezingen. We kijken er naar uit!

Ter afsluiting, voorzitter. De VVD blijft zich de komende jaren sterk maken voor: veiligheid en leefbaarheid van onze stad, een sterke Middelburgse economie, meer werkgelegenheid, goede bereikbaarheid en gezonde financiën. Kortom, een aantrekkelijke stad waarin het goed wonen, werken en recreëren is voor op de eerste plaats onze inwoners, maar ook voor mensen van buiten de gemeente die hier graag komen.