Nieuw terrassenbeleid voor de gemeente Middelburg

Tijdens de raadsvergadering van 23 maart jl. is het nieuwe terrassenbeleid aan de orde geweest. De VVD is van mening dat het terrassenbeleid een goed en liberaal beleid is. Het biedt horecaondernemers meer mogelijkheden en meer vrijheid t.a.v. de inrichting van hun terras. Dit komt de aantrekkelijkheid van de stad ten goede.

Tevens wordt de mogelijkheid aan detailhandel geboden om een gevelzitplaats in te richten. De term “mini-terras” vinden wij absoluut verkeerd en heeft ons inziens  in de aanloop naar deze raadsvergadering voor veel onduidelijkheid gezorgd over de reikwijdte van wat wel en niet kan en mag. Dat blijkt wat ons betreft ook uit de reactie vanuit de Koninklijke Horeca Middelburg.

Op de een of andere manier is het beeld ontstaan dat de detailhandel nu horeca mag gaan bedrijven zonder dat zij daarbij aan de Drank- en horecawet moeten voldoen. Voor ons is duidelijk dat detailhandel geen horeca mag gaan bedrijven, daar is een horecavergunning voor nodig.

Brancheverbreding is een verschijnsel dat de in de detailhandel aangeboden assortimenten verruimd worden en wel zodanig dat verschillende winkeltypen elkaar qua assortiment gedeeltelijk kunnen gaan overlappen. Supermarkten en warenhuizen zijn hiervan een voorbeeld. Deze trend is tevens waarneembaar bij detailhandel voor zover het verschuiving richting horeca betreft.

Volgens de VVD dient  dit beleid (gevelzitplaatsen en meldingsplicht) er tevens  voor te zorgen om binnen deze verschuiving de balans te bewaren bij reguliere detailhandel. Voor die detaillisten (de kapper of modezaak die een  drankje en/of hapje aanbieden) wordt het mogelijk om beperkt een gevelzitplaats voor het winkelpand te plaatsen. Om de balans niet te doorbreken en het risico te beperken dat hiermee verkapte horeca ontstaat, is het mede ter voorkoming van oneerlijke concurrentie noodzakelijk dat hierop consequent toezicht wordt gehouden en handhaving wordt gepleegd.

De VVD is hier heel scherp op. Aan de ene kant zijn wij voor minder regels. Maar als er regels zijn dan dienen die strikt gehandhaafd te worden. Een gelijk speelveld dient er voor alle ondernemers te zijn.

De VVD heeft samen met de ChristenUnie het initiatief genomen om een amendement op het raadsvoorstel in te dienen. Met dit amendement wordt een besluit toegevoegd om een half jaar na het van kracht worden van het nieuwe terrassenbeleid een evaluatie te houden samen met horecaondernemers en detailhandel. Dit amendement is unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Ook heeft de VVD van de wethouder de toezegging gekregen dat er handhavend zal worden opgetreden op het moment dat inbreuk wordt gemaakt op het beleid ten aanzien van gevelzitplaatsen.