Middelburg mist regels voor zonne- en windenergie parken

Een toenemend aantal plannen voor zonne- en windparken worden bij de gemeente ingediend. Echter er zijn nu geen regels, waardoor niet duidelijk is wat op welke plek wel of niet mag.

Ons dillema is dat we enerzijds niet willen doorslaan in regelzucht, maar anderzijds ook geen wildgroei willen creƫren, waardoor zowel omwonenden als initiatiefnemers niet weten waar ze aan toe zijn.
In de milieuvisie van Middelburg is uitgesproken dat de gemeente in 2050 energieneutraal wil zijn.

De VVD fractie is hier niet op tegen. Middelburg moet en wil haar bijdrage leveren aan de energietransitie en daar zouden initiatieven voor zonne- en windenergie goed aan kunnen bijdragen.  Wel vinden we dat de (voorgenomen) aanleg van betreffende parken een zorgvuldig proces moet zijn.

De gemeente Middelburg heeft geen beleid, waaraan we nieuwe aanvragen kunnen toetsten. De VVD fractie wil dat er zo'n kader wel komt. Vragen als: welke locaties lenen zich ervoor, is er een prioritering (bv eerst op daken van (bedrijfs)gebouwen/ parkeergarages en andere grote oppervlakten), wat te doen met vruchtbare landbouwgrond, hoe om te gaan met de WOZ waarde. Kortom veel vragen kunnen we nu niet beantwoorden en/of de effecten overzien.

Ook moeten omwonenden en andere belanghebbenden voldoende tijd hebben om te reageren op plannen.

Reden voor de Middelburgs VVD om een motie (mede) in te dienen die een het college opdracht geeft zo spoedig mogelijk een duidelijk beleid te formuleren. De motie is door een ruime meerderheid van de gemeenteraad aangenomen.

Onze verkiezingsprogramma is (uiteraard) onze leidraad in het vervolg. Hierin is onder andere duidelijk aangegeven dat:

"De gemeente wil duurzaamheid stimuleren. Niet door te subsidieren, maar door minder regels en eenvoudige procedures. Een goed voorbeeld doet volgen, dus de gemeente moet het goede voorbeeld geven en duurzaam handelen, produceren en recyclen, maar alleen op die plekken waar dat bedrijfseconomisch rendabel is".

En:

"De VVD wil geen windmolens in het buitengebied in verband met aantasting van de leefbaarheid, recreatie en landschap".

Bijgaand de link naar het artikel in de PZC van 04-02-2019): Link