Helpt het subsidiebeleid om de doelen te bereiken?

De Rekenkamer Middelburg heeft in 2018 onderzoek gedaan naar het subsidiebeleid van de Gemeente Middelburg. Hiervan is een rapport gemaakt: "Helpt het subsidiebeleid om de doelen te bereiken?"

In juni 2018 heeft onze fractievoorzitter, Wilfried Boonman samen met de CU-fractievoorzitter Willemien Treurniet voorgesteld  om het totaal van subsidies, de verdeling daarvan en de regels voor toekenning van geld opnieuw te bekijken. Zodat duidelijk is welke organisaties waaraan moet voldoen.

Nu het rapport van de rekenkamer is verschenen en er duidelijke aanbevelingen zijn, heeft de VVD fractie aangedrongen op dit zo spoedig mogelijk op te pakken. De wethouder heeft deze toezegging ook gedaan.

In de commissievergadering  van 19 februari jl. heeft het college aan de raad toegezegd “dat er zeer binnenkort (in maart 2019) een procesvoorstel naar het college komt en daarna naar de raad om de herijking van de subsidiekaders op te pakken. In september wil het college hiervoor een rapportage maken zodat in oktober 2019 in de raad de kaders kunnen worden vastgesteld en ook de verordening kan worden aangepast”.

De fractie heeft wel nog een amendement ingediend om bij de herijking en kaderstelling de raad te betrekken door het instellen van een raadswerkgroep. Dit amendement is door een ruime meerderheid van de gemeenteraad aangenomen!

Met de uitwerking realiseren we weer een deel van ons verkiezingsprogramma, waarin we hebben gepleit om "Het subsidiebeleid van de gemeente Middelburg wordt in de periode 2018-2022 geëvalueerd en herzien"!