Regels voor zonne- en windenergie parken - Amendement van de VVD aangenomen!

De motie is toen door een ruime meerderheid van de gemeenteraad aangenomen. Aanleiding was een plan dat was ingediend voor de aanleg van een groot zonnepark in de Quarleshavenpolder, gelegen tussen de Bernardweg-West, de Binnendijk en het goederenspoor.

Op 12 september lag er een raadsvoorstel waarin een voorzet voor het proces om tot dat beleid te komen. Dat is 1) Via een participatietraject en 2) door kaders vast te stellen die kunnen worden meegegeven aan/in het participatietraject. Met het voorstel van het college voor die kaders is de Middelburgse VVD fractie het op één punt oneens.

Essentie: we willen meer aansluiting van Middelburgs beleid bij het opstellen van de Zeeuwse RES (Regionale Energie Strategie). Energietransitie begint en houdt niet op bij gemeentegrenzen, daarom is er een regionale opdracht vanuit het Rijk aan Zeeland. Dat zien wij onvoldoende terug in het raadsvoorstel.

De Zeeuwse RES s.v.z. dd 19 mei 2019 (bouwsteen elektriciteit):

Het beleid voor zon op land/water is een regeling op hoofdlijnen en de uitwerking tot op projectniveau vindt door de gemeenten plaats. Ingezet wordt op minimaal 500 MW op land/water en 500 MW (grootschalig) op dak in 2030. Eind 2018 was reeds ca 150 MW gerealiseerd en was er een pijplijn van bijna 260 MW aan subsidiebeschikkingen voor zonneprojecten op dak in Zeeland. Hieruit kan worden geconcludeerd dat een doelstelling van grootschalige zon-PV op dak realistisch is.

Standpunt VVD (ook verwoord in regio-bijeenkomsten):

We kunnen ons niet vinden in het voorstel om ‘uitvoering te geven aan uitgangspunten van bouwstenen van concept RES voor Zeeland door 1/13 deel van de Zeeuwse opgave zon op land voor onze rekening nemen’. Dat betekent 40 ha. Dat is veel te veel!

Onderbouwing:

De oppervlakte-verschillen tussen de Zeeuwse gemeenten is groot. Het ligt voor de hand om bij de aanleg van zonneparken op het land in het kader van de regionale aanpak door de RES daarmee rekening te houden en niet elke gemeente voor 1/13 deel aan te slaan.

De oppervlakte van de gemeente Middelburg beslaat 2,72% van de totale Zeeuwse oppervlakte. In dit stadium, zolang er nog geen Zeeuwse RES is vastgesteld, is het dan ook realistischer om als kader mee te geven dat Middelburg 3 % van de Zeeuwse opgave zon op land voor haar rekening neemt. Dat betekent 15 ha. En dus vooralsnog 15 ha als reserve locaties aanwijst voor de toekomst.

Middelburg, Goes en Vlissingen zijn gemeenten met veel daken en weinig grond. Zij zullen daarom meer daken met zonnepanelen kunnen beleggen en de gemeenten met grotere grondoppervlakten en weinig inwoners meer zonneparken.

Er wordt hier nog geen rekening gehouden met reeds gerealiseerde zonneparken, die toch al een oppervlakte van ca. 150 ha beslaan, waarvan 10 ha in Middelburg.

In dit voorstel wordt weliswaar naar de zonneladder verwezen maar vervolgens alleen gekeken naar zonneparken op het land. Wij pleiten voor of een integrale visie op zonne-energie (op land en op daken), of evt nog breder (wind e.a. duurzame bronnen) of voor een procentuele taakstelling o.b.v. grondoppervlakte.

Om dit te bereiken hebben we samen met de SP en ChristenUnie een amendement ingediend! Het amendement is in de raadsvergadering van 12 september 2019 door een ruime meerderheid aangenomen!