Algemene Beschouwingen 2019

Voorzitter, inwoners van Middelburg, Arnemuiden, Nieuw-& Sint Joosland, Kleverskerke, Sint Laurens en leden van de raad, We hebben momenteel te maken met een gemeentelijke begroting die gedomineerd wordt door tekorten in het sociaal domein en dan voornamelijk op de WMO en de jeugdzorg. We praten over maar liefst 12 miljoen euro tekort op een totaal van 61 miljoen.

Dat is fors, heel fors. En ook zeker niet zo maar op te lossen. Niets doen is geen optie, dat roepen wij als gemeenten al langer. Ook richting Den Haag. U kunt niet zomaar de zorg decentraliseren naar gemeenten, fors korten op de middelen en vervolgens niets doen als het gierend uit de hand loopt. Dit geluid hebben we laten klinken, via onze partijlijn, maar ook namens de VNG, met formele brieven en al.

Afgelopen week is er door de minister ingegrepen door een deel van de jeugdhulp weer centraler te gaan organiseren. Wat de gevolgen hiervan zijn en of het de gemeente helpt, is nog de vraag. Wij zullen dat heel nauwgezet en kritisch volgen.

Maar dit ingrijpen komt wat laat voor onze begrotingsbehandeling. Dat houdt in dat het hier en nu, en het Middelburgse tekort van 12 miljoen, ons nog steeds dwingt  tot het nemen van maatregelen om de kosten in de zorg terug te dringen of op zijn minst te beheersen.

De vraag is: hoe dan?

Afgelopen voorjaar, bij de behandeling van de kaderbrief, heb ik dat wat meer verbijzonderd met, wat ik heb genoemd, de C.B.S. methode:

• Creativiteit met gezond verstand en boerenslimheid
  • Binnen tijd én budget of te wel zorgen dat de basis op orde is
  • Samenwerken. Als faciliterende gemeente, gebruikmaken van ideeën van onze ondernemers en inwoners)

Om met dat laatste te beginnen. Samenwerken, faciliteren en gebruikmaken van elkaars ideeën.  Als we de begroting zien dan zou een eerste reflex zijn: meer controle, meer regie. Ik zeg niet dat dat niet nodig is, maar de houding moeten zijn dat de cijfers aanleiding moeten geven voor reflectie & gesprek. Met het veld en met elkaar. Er dient in dialoog gezamenlijke betekenis te worden gegeven aan de cijfers. Zo mogelijk ondersteund met moderne technieken zoals “data science”.

Door collectieve reflectie op de praktijk, ontstaan gedeelde beelden en oplossingen vanuit de praktijk.

Werken vanuit een collectieve ambitie, het lef om het anders te doen! Vanuit een houding van waarden & vertrouwen! Het betekent ook het durven loslaten.

Samenwerken dus!

Ik heb bij het thema “samenwerken” ook  aangegeven dat hierbij gebruik gemaakt dient te worden van ideeën van ondernemers en inwoners. Of anders gezegd, in onze gemeente hebben we ruim 48.500 inwoners. Allemaal met ideeën. De één misschien beter bruikbaar dan de ander.

En dan kom ik op “creativiteit”. Denk out of the box, maar gebruik ook het gezonde verstand en boerenslimheid. Het zit vaak in de kleine dingen, die voor de hand liggend zijn, maar (daardoor?) over het hoofd worden gezien.

Pak het voorbeeld van de gemeente Zeist. Zeist stond in 2011 voor een opgave om € 6,2 miljoen te bezuinigen. Aanvankelijk wordt dit opgepakt in een werkgroep op ambtelijk (top) niveau. De opdracht: drie scenario’s uitwerken en aan de burgers voor leggen. De vraag wordt gesteld of  een dergelijke werkwijze wel tot de gewenste maatschappelijke discussie en uiteindelijk de goede keuzes leidt. De vraag is vervolgens: wie raakt de noodzakelijke bezuiniging het hardst? Er wordt vastgesteld dat de samenleving het hardst wordt geraakt met de bezuinigingen. Het besluit is dan om een andere koers te varen, waarbij de kracht, creativiteit en expertise van de lokale samenleving gebruikt kan worden. Dit leidt tot een plan van aanpak waarbij (burger)experts worden uitgenodigd rond een bepaald thema mee te werken aan gefundeerde bezuinigingsvoorstellen.

De opbrengst:

• Er zijn 217 voorstellen door acht themagroepen gedaan die in totaal opliepen tot € 7,6 miljoen
  • De gemeente is erin geslaagd om 200 burgers te laten participeren in de themagroepen. Waarbij ze voor 80 procent gedurende het gehele proces betrokken zijn gebleven.

Naast het bereiken van de initiële doelstelling, is er ook een aantal “zachte” cultuur veranderingen bereikt.  Zoals het ontstaan van nieuwe netwerken met burgers, meer vertrouwen van de burgers in de gemeente, een bredere blik van ambtenaren op hetgeen leeft in de lokale omgeving, en meer vertrouwen in de eigen kracht van de samenleving.

Hoewel de raadsleden niet betrokken waren bij de discussies in de themagroepen hadden ze een belangrijke rol in zowel de startfase bij het stellen van de kadersl, als in de besluitvormende fase over welk voorstel gemotiveerd werd aangenomen of verworpen.

Na “Samenwerken” en “Creativiteit”  komt “binnen tijd en budget”. Mogelijk dat dit het resultaat is of de symbiose hiervan vormt. Maar het is ook een houding en een doelstelling. Het biedt de mogelijkheid om met elkaar het resultaat centraal te stellen in plaats van maar af te wachten wat erop ons afkomt.

Ook hier zijn voorbeelden van andere gemeenten die hierin succesvol zijn.  Hierbij moet gedacht worden aan het vernieuwen van bijvoorbeeld de inkoop. Van het indiceren in uren, naar het maken van afspraken over het eindresultaat. In plaats van het boekhoudkundige resultaat staat het effectieve resultaat voorop! Weg met de regelreflex!

Door de tekorten zal de wal het schip keren. Daarom is het extra geld voor jeugdbeleid zeker welkom. Echter er moet ook het besef zijn dat het anders kan en moet. Dat vraagt lef om bestaande gewoontes en vanzelfsprekendheden te doorbreken. Het alternatief is bezuinigen of de lasten te verhogen. Waarbij niet uitgesloten is dat in dat geval de zwaksten het hardst worden getroffen.

Wat wij als gemeenteraad nu moeten doen, is het daadwerkelijk sturen op en leggen van verbindingen met de samenleving en ook met bijvoorbeeld het zorgveld. Niet als doel op zich, maar als voorwaarde om effectief en efficiënt te werken, met als resultaat dat we onze begroting beheersbaar kunnen houden.

Luisteren, inhaken en aansluiten, met het dagelijks leven van de inwoner als vertrekpunt, is het leidende principe. Of anders gezegd, niet “het rechten hebben op”, maar “wat is nodig”, is het vertrekpunt.

Inzetten op preventie en algemene (collectieve) voorzieningen die vrij toegankelijk zijn, zijn het uitgangspunt.

Met de inmiddels soms wat beladen term ‘participatie maatschappij' is in het sociale domein vier jaar geleden een belangrijke transitie gestart. De VVD ziet de overheid minder als leverancier van ‘alles’ maar vooral als achtervang voor wanneer het nodig is; De overheid als “trampoline” die je opvangt als het even moeilijk is en waardoor je weer kunt opveren om zelfstandig de draad weer op te pakken. De overheid als regisseur achter de schermen, waardoor met lokale initiatieven de menselijke maat weer terugkeert en de bureaucratie van urenregistratie en microcontrole wordt teruggedrongen.

We zien de nijpende tekorten op de begrotingen en in de rapportages. Die zijn veel te groot geworden. Het staat de gemeente in de weg om de goede keuzes te maken en het sociaal domein te verbeteren. Daarom is het extra geld voor jeugdbeleid zeker welkom.

Nu er slechts beperkte  financiële ademruimte komt, is het tijd om de echte vraag in kaart te brengen. Weten wat er aan de hand is, waar en wat gaat er niet goed en daar actie op ondernemen.

Het is van het grootste belang dat we het “doen en leren” van “participatie” en samenwerking goed in de vingers krijgen. En het niet zien als iets wat je op een traject of dossier plakt, terwijl participatie een continu proces is van kennisuitwisseling en dialoog, van ophalen en coproduceren.

Als raad hebben we geen ombudsfunctie, maar dienen we goed te luisteren naar wat er in de gemeenschap speelt. We moeten het algemeen belang dienen bij de afweging van tegenstrijdige deelbelangen waarvoor besluitvorming hier in de raadszaal gebeurt.

Voorzitter, ik kom tot een afronding.

Er is dus meer, veel meer nodig dan geld om het sociaal domein te verbeteren: Creativiteit, Binnen tijd en budget en in Samenwerking met onze inwoners, zorgverleners en overige netwerkpartners. Maak gebruik van de kennis en werk samen met anderen en kijk over de grenzen van onze eigen gemeente!

Ik had dit in een motie kunnen vervatten, maar zoals u allen bekend, is papier geduldig. We zullen er allemaal aan moeten werken! Dat is mijn boodschap voor u, voor het college en voor onze inwoners!