Houtstook & Houtrook

De inspreker stelde voor om inwoners actief te gaan vragen of er sprake is van overlast c.q. om deze overlast in kaart te brengen door bijvoorbeeld een meldpunt in te richten. Nu is er sprake van dat er met een melding niets wordt gedaan. Tevens stelt de inspreker voor om inwoners actief te wijzen op de hinder en/of mogelijkheden dit te voorkomen in plaats van zoals nu, het informeren over de beste wijze van het stoken van hout.

GroenLinks dient nu een motie in met de volgende beslispunten:

1.        op de website van de GGD beter bekendheid te geven aan het feit dat daar een meldpunt voor overlast door hout stook is
  2. dit meldpunt onder de aandacht van inwoners te brengen via een link van de gemeentelijke website;
  3. regelmatiger berichtgeving uit te laten gaan met adviezen over de juiste wijze van stoken en daarbij telkens te wijzen op gezondheidsproblemen die kunnen ontstaan door houtrook
  4. een duidelijke visie uit te dragen waaruit blijkt dat de gemeente het gebruik van houtkachels met het oog op de uitstoot van CO2 en fijnstof als hoofdverwarming van huizen ontmoedigt;
  5. de raad periodiek hierover op de hoogte te brengen.

Standpunt van de Middelburgse VVD:

Voor de VVD zit hier een groot dilemma tussen enerzijds de overlast die wordt ervaren door inwoners en anderzijds de vrijheid van mensen voor de inrichting van hun eigen huishouden, waaronder ook de mogelijkheid voor het branden van een haardvuur.

Het verbieden van hout stook voor particulieren is zeer ingrijpend, omdat dit sterk raakt aan de vrijheid van onze inwoners. Tevens is handhaving een moeilijke opgave, waarbij zeker ook speelt dat hiermee de gemeente “achter de voordeur” van mensen komt; een ingrijpende inbreuk door de overheid in het privédomein van een burger.

De VVD vindt dat primair inwoners er zelf, onderling, met elkaar over zullen moeten spreken. Zo mogelijk met inzet van buurtbemiddeling.

Tegelijkertijd zijn wij ook van mening dat iemands vrijheid ophoudt daar waar die van een ander wordt geraakt/geschaad.

De gemeente kan proberen om partijen met elkaar in contact te brengen. Ze kan iemand erop wijzen dat buren overlast ervaren van de stook van hun houtkachel. Wat echter niet kan, is verbaliserend optreden. De passages in het Bouwbesluit over het stoken in een woning en de bepalingen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) zijn de wettelijke kaders waarbinnen de gemeente kan handhaven. De VVD is tevens geen voorstander om weer meer regels te gaan stellen en in een regeldrift door te slaan.

Alles overziend, wil de VVD de motie gesplitst in stemming brengen en kunnen we instemmen met de punten 1, 2, 3 en 5, maar zullen we niet instemmen met punt 4. Het gaat voor ons te ver om nu snel, met deze motie een visie en/of nieuw beleid vast te stellen.