Participatie

De raad heeft vorig jaar besloten om het “participatiebeleid” versneld te evalueren. Veel inwoners zijn kritisch over de politiek en vinden dat volksvertegenwoordigers enkel geïnteresseerd zijn in hun stem en niet in hun mening. Politici wordt verweten dat ze ‘niet luisteren naar mensen’, ‘ enkel uitgaan van eigen belang’ en ‘veel praten, maar weinig doen’; ze ervaren dat ze geen enkele invloed hebben op wat de overheid doet.

De Middelburgse VVD vindt dat er rekening moet worden gehouden met deze gevoelens van onze inwoners. Wel gebaseerd op een goed inzicht in de oorzaken van de onvrede.

We kunnen veel leren van de manier waarop gelopen participatietrajecten zijn uitgevoerd. Wat er goed gaat en wat beter kan. Om het vertrouwen te herstellen, zullen we (periodiek) onderhoud moeten plegen aan de wijze waarop inspraak, medezeggenschap, klankbordgroepen, wijktafels etc.  wordt georganiseerd. Het begint ermee dat we duidelijker aangeven wat we van elkaar mogen verwachten.

De Middelburgse VVD vindt dat de raad ook haar eigen functioneren kritisch onder de loep moet durven nemen (minder volgens de waan van de dag via moties, meer nadruk op de taak als mede beleidsbepaler).

Wij roepen graag uw hulp in! Mail ons vooral met al uw ideeën, ervaringen/suggesties. Over dit onderwerp op andere onderwerpen, op vvdmiddelburg@gmail.com  .

Wilfried Boonman

Fractievoorzitter VVD Middelburg