Vluchtelinge opvang

De gezamenlijke kerken deden een dringend beroep op Middelburg, en een paar honderd inwoners ondertekenden een petitie. Maar de gemeenteraad schuift Middelburg niet naar voren als gemeente om alleenstaande vluchtelingenkinderen uit Griekse kampen op te vangen.

De Middelburgse VVD heeft tegen deze motie gestemd. De Provincie is hier al mee bezig. De commissaris van de koning neemt hierin het voortouw.  Hierover heeft de raad op 18 februari jl. een (vertrouwelijk) memo ontvangen. Bij de Z4 (de vier grote Zeeuwse gemeenten) is de vraag neergelegd over de Zeeuwse opgave. Het college gaf aan dat in die zin de motie ook als "overbodig" kan worden gezien.

Daarnaast is er in Middelburg reeds een AZC gevestigd. Het COA heeft de mogelijkheid hiervan gebruik te maken en dit in te zetten. Middelburg draagt in deze zijn steentje bij. Dat vonden ook de SGP, LPM en het CDA. CornĂ© de Voogd van de SGP verwoordde het als volgt: "bovendien doen wij al veel met ons asielzoekerscentrum. Eerst zijn andere Zeeuwse gemeenten aan de beurt". In andere gemeenten in Zeeland (o.a. Vlissingen) zijn dergelijke verzoeken recent afgewezen dan wel wordt gewacht op initiatieven van het Rijk. Daarnaast heeft Middelburg geen gemeentelijk panden die geschikt zijn voor noodopvang van asielzoekers.