Betrek de raad bij coronamaatregelen!

De Middelburgse VVD heeft ingestemd met een motie van de LPM om de raad te betrekken bij coronamaatregelen.

De strekking van de motie was mede om nu reeds na te denken hoe we de gevolgen van de coronacrisis moeten opvangen, als de maatregelen versoepeld zijn/worden. Ook moeten we het hebben over welke wijze en in welke rol we als gemeente hieraan kunnen bijdragen en ondersteunen. Een meerderheid van de raad schaarde zich achter deze oproep.

De Middelburgse VVD heeft wel duidelijk aangegeven dat de maatregelen van de VRZ (veiligheidsregio Zeeland) grotendeels in lijn zijn met de landelijke richtlijnen. In deze noodsituatie en op grond van de noodverordening, zijn er verregaande bevoegdheden aan de voorzitter van de VRZ toebedeeld. Neemt niet weg dat de Middelburgse VVD wel van mening is dat dit niet langer moet duren dan strikt noodzakelijk. De VVD ziet ook dat de democratische verantwoording onder druk staat, maar deze uitzonderlijke tijden maken dat deze werkwijze noodzakelijk is.
Ook gelden voor jongeren de maatregelen (1,5 mtr, groepsvorming, etc.) die op basis van adviezen van deskundigen zijn ingesteld. De VVD is van mening dat we als gemeente hier niet eigenstandig van af kunnen en moeten wijken.