Onze huidige
financiële problemen worden, hoofdzakelijk, veroorzaakt door stijgende kosten
in het sociaal domein (Jeugdhulp en de WMO). De gemeente Middelburg geeft hieraan
jaarlijks € 15 miljoen meer uit dan dat we van De Rijksoverheid ontvangen. Daardoor
hebben we oplopende tekorten. Die tekorten vangen we nu steeds op met onze
algemene reserve, die daardoor snel kleiner wordt. Dit kan zo niet langer
doorgaan.
Daarnaast zijn er nog andere oorzaken die onze financiële positie onder druk zetten:
- De herverdeling van het gemeentefonds is in voorbereiding. Er zijn nog geen definitieve besluiten genomen, maar op basis van de huidige informatie krijgt de gemeente Middelburg voor het sociaal domein vanaf 2021 nóg minder geld van het Rijk.
- Ook voor de overige taken wordt gesproken over een herverdeling van het gemeentefonds. De verwachting hierbij is ook niet positief berichten. De herverdeling lijkt plaats te gaan vinden van klein naar groot en van de provincie naar de Randstad. Voor Middelburg geen goed nieuws.
- Tot slot zorgt ook de huidige Corona-crisis voor de nodige financiële spanning.
De provincie
Zeeland vraagt als financieel toezichthouder (Middelburg staat onder toezicht
van de Provincie Zeeland) om een financieel herstelplan. Op basis daarvan nemen
Gedeputeerde Staten een besluit over de goedkeuring van de lopende begroting
2020. Goedkeuring wordt verleend als de gemeenteraad besluiten neemt die
perspectief bieden op een sluitende begroting vanaf 2021. Ook moet aandacht
besteed worden aan versterking van het weerstandsvermogen (= het vermogen om
risico’s te kunnen opvangen).
De maatregelen
van het herstelplan kunnen in hoofdlijnen als volgt worden geschetst:
- Verhogen van de
taakstelling op het sociaal domein en concretiseren van de volledige
taakstelling. Het jaarlijkse bedrag dat we zullen moeten bezuinigen loopt op
tot € 7 miljoen in 2024. Om dit te bereiken is een uitgebreid pakket aan
maatregelen samengesteld en in werking gezet.
- Bezuinigen op
subsidies;
- Bezuinigen op
de gemeentelijke organisatie en dienstverlening;
- Hogere opbrengsten uit gemeentelijke belastingen en tarieven;
- Vergroten van
de algemene reserve door specifieke reserves op te heffen en incidentele
opbrengsten te gebruiken.
Daarnaast wordt
er door alle Zeeuwse gemeenten gezamenlijk een stevig lobby ingezet richting
Den Haag om deze problemen met verregaande financiële gevolgen voor de gemeente
onder de aandacht te brengen en te zorgen voor extra middelen. De Middelburgse
VVD heeft intensief contact met onze Tweede Kamerleden en neemt actief deel aan
deze lobby.
In de
raadsvergadering van 30 september heeft de gemeenteraad het herstelplan
vastgesteld. Maar samen met de coalitiepartijen LPM, CDA en SGP hebben we een
wijziging op het plan ingediend om de scherpe kantjes van het herstelplan eraf
te halen. Enkele maatregelen die we
hebben genomen:
- Er wordt in de periode 2021 t/m 2024
geen inflatiecorrectie toegepast op subsidies. Tevens komt er dit jaar een
voorstel naar de raad om de criteria voor de toekenning van subsidies te
herijken.
- De forensenbelasting (die wordt geheven
aan personen die Middelburg niet als hoofdverblijfplaats hebben. Zeg maar de
tweede woning bezitter) wordt verhoogd met 75%
- Aanpassing van het minimabeleid wordt
niet uitgevoerd. Het is belangrijk dat inwoners in onze gemeente kunnen meedoen
en in staat worden gesteld om kansen in het leven te benutten door deelname aan
sport, onderwijs, cultuur etc. Het minimabeleid ondersteunt dit.
- Indien er extra middelen beschikbaar
komen deze aan te wenden voor het realiseren van lastenverlaging voor onze
inwoners in de vorm van achtereenvolgens:
- Niet toepassen van indexatie van de
OZB-belasting en/of verlaging van de OZB-belasting;
- Toepassing van inflatiecorrectie op subsidies;
- Sociaal domein