Financieel herstelplan Middelburg

Met het herstelplan moet de weg naar herstel worden ingezet. Het is een samenhangend pakket waarin iedereen zijn pijn moet nemen. Waarin we verantwoordelijkheid nemen, ook door maatregelen die we eigenlijk niet willen.

Onze huidige financiële problemen worden, hoofdzakelijk, veroorzaakt door stijgende kosten in het sociaal domein (Jeugdhulp en de WMO). De gemeente Middelburg geeft hieraan jaarlijks € 15 miljoen meer uit dan dat we van De Rijksoverheid ontvangen. Daardoor hebben we oplopende tekorten. Die tekorten vangen we nu steeds op met onze algemene reserve, die daardoor snel kleiner wordt. Dit kan zo niet langer doorgaan.

Daarnaast zijn er nog andere oorzaken die onze financiële positie onder druk zetten:

1. De herverdeling van het gemeentefonds is in voorbereiding. Er zijn nog geen definitieve besluiten genomen, maar op basis van de huidige informatie krijgt de gemeente Middelburg voor het sociaal domein vanaf 2021 nóg minder geld van het Rijk.
  2. Ook voor de overige taken wordt gesproken over een herverdeling van het gemeentefonds. De verwachting hierbij is ook niet positief berichten. De herverdeling lijkt plaats te gaan vinden van klein naar groot en van de provincie naar de Randstad. Voor Middelburg geen goed nieuws.
  3. Tot slot zorgt ook de huidige Corona-crisis voor de nodige financiële spanning.

De provincie Zeeland vraagt als financieel toezichthouder (Middelburg staat onder toezicht van de Provincie Zeeland) om een financieel herstelplan. Op basis daarvan nemen Gedeputeerde Staten een besluit over de goedkeuring van de lopende begroting 2020. Goedkeuring wordt verleend als de gemeenteraad besluiten neemt die perspectief bieden op een sluitende begroting vanaf 2021. Ook moet aandacht besteed worden aan versterking van het weerstandsvermogen (= het vermogen om risico’s te kunnen opvangen).

De maatregelen van het herstelplan kunnen in hoofdlijnen als volgt worden geschetst:

• Verhogen van de taakstelling op het sociaal domein en concretiseren van de volledige taakstelling. Het jaarlijkse bedrag dat we zullen moeten bezuinigen loopt op tot € 7 miljoen in 2024. Om dit te bereiken is een uitgebreid pakket aan maatregelen samengesteld en in werking gezet.
  • Bezuinigen op subsidies;
  • Bezuinigen op de gemeentelijke organisatie en dienstverlening;
  • Hogere opbrengsten uit gemeentelijke belastingen en tarieven;
  • Vergroten van de algemene reserve door specifieke reserves op te heffen en incidentele opbrengsten te gebruiken.

Daarnaast wordt er door alle Zeeuwse gemeenten gezamenlijk een stevig lobby ingezet richting Den Haag om deze problemen met verregaande financiële gevolgen voor de gemeente onder de aandacht te brengen en te zorgen voor extra middelen. De Middelburgse VVD heeft intensief contact met onze Tweede Kamerleden en neemt actief deel aan deze lobby.

In de raadsvergadering van 30 september heeft de gemeenteraad het herstelplan vastgesteld. Maar samen met de coalitiepartijen LPM, CDA en SGP hebben we een wijziging op het plan ingediend om de scherpe kantjes van het herstelplan eraf te halen.  Enkele maatregelen die we hebben genomen:

• Er wordt in de periode 2021 t/m 2024 geen inflatiecorrectie toegepast op subsidies. Tevens komt er dit jaar een voorstel naar de raad om de criteria voor de toekenning van subsidies te herijken.
  • De forensenbelasting (die wordt geheven aan personen die Middelburg niet als hoofdverblijfplaats hebben. Zeg maar de tweede woning bezitter) wordt verhoogd met 75%
  • Aanpassing van het minimabeleid wordt niet uitgevoerd. Het is belangrijk dat inwoners in onze gemeente kunnen meedoen en in staat worden gesteld om kansen in het leven te benutten door deelname aan sport, onderwijs, cultuur etc. Het minimabeleid ondersteunt dit.
  • Indien er extra middelen beschikbaar komen deze aan te wenden voor het realiseren van lastenverlaging voor onze inwoners in de vorm van achtereenvolgens:
  • Niet toepassen van indexatie van de OZB-belasting en/of verlaging van de OZB-belasting;
  • Toepassing van inflatiecorrectie op subsidies;
  • Sociaal domein
De Middelburgse VVD heeft tevens ingestemd met een voorstel om de parkeervergunningen voor inwoners van de binnenstad niet te verhogen. De tarieven voor parkeren op het maaiveld (langs de straat) voor bezoekers gaat wel omhoog. In de parkeergarages echter niet. Hiermee kunnen verkeersstromen beter worden gestuurd. Van veel inwoners uit de binnenstad hebben we gehoord dat juist het vele zoekverkeer een ergernis voor hen is.

Bericht PZC: 30-09-2020

Bericht op Omroep Zeeland: 30-09-2020