Algemene Beschouwingen 2021 - bijdrage van de VVD Middelburg

Vandaag de laatste algemene beschouwingen van een, mag ik toch wel zeggen, bijzondere bestuursperiode. Corona heeft onze inwoners en ondernemers voor veel uitdagingen gezet.

Voorzitter, inwoners van Middelburg, Arnemuiden, Nieuw & Sint Joosland, Kleverskerke en Sint Laurens, leden van de raad

Helaas is Covid-19 nog steeds niet echt op zijn retour. Het virus zal nog een tijd lang zijn stempel blijven drukken. Dat ontslaat ons niet van de taak om vooruit te kijken en dat is wat wij moeten gaan doen.

In de afgelopen jaren is de wereld onder druk van nieuwe omstandigheden, zoals een toenemende diverse samenleving, of veranderende maatschappelijke en politieke voorkeuren veel veranderd. We staan voor grote opgaves in de komende jaren ten aanzien van:

-            Integratie;

-            Zorg;

-            Duurzaamheid;

-            Economie;

-            Veiligheid;

De afgelopen jaren hebben we vaak de discussie gehad in deze Raad over het financiële elastiek van onze gemeente en in hoeverre dit elastiek niet te ver opgerekt gaat worden of opgerekt is.

Voordat ik politiek actief ben geworden, nu ruim 8 jaar geleden, ben ik jarenlang voorzitter geweest van een voetbalverening. Zonder nu de gemeenteraad met een sportclub te willen vergelijken, zijn er wel parallellen te ontdekken. Ik herinner me een gesprek na afloop van de wedstrijd in de kantine met een voormalig voorzitter van de club en tevens oud-wethouder van de gemeente Borsele.

Hij vond het zo geweldig dat ik ruim de tijd nam in de kantine en zo kort mogelijk in de bestuurskamer en dat ik dit vooral moest blijven volhouden. Zijn wijze raad was: “de ziel van de vereniging gaat door de kantine”

Nu denk ik nog vaak aan deze uitspraak, want, collega's en college, ook de ziel van onze gemeente gaat door “onze kantine”. Daarmee bedoel ik onze wijken, dorpen, straten en pleinen. De ontmoetingen, gesprekken met en betrokkenheid van de inwoners en ondernemers zijn belangrijk voor het werk dat we hier in het stadskantoor en ‘onze bestuurskamer’ doen! Dat moet ons scherp houden.

We moeten als gemeente regelmatig kijken of we de goede dingen doen en of we de dingen die we doen ook goed doen. Dat hebben we de afgelopen tijd bijvoorbeeld samen met zorgaanbieders en overige betrokkenen in zorg en welzijn gedaan.

Nadenken over wat voor ons echt belangrijk is, is nodig. Voor de VVD is het belangrijk om, als we de financiën weer op orde hebben, te investeren in leefbaarheid, veiligheid, vraaggerichte woningbouw en een groene stad.

Daarbij zullen we aandacht moeten hebben voor de uitvoerbaarheid van het beleid en de menselijke maat daarin. Kort samengevat zijn dat de aanbevelingen die door de Tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisaties onder leiding van André Bosman, begin dit jaar, zijn gedaan.

Als mensen in deze tijd het over politiek hebben, denken ze gelijk aan “Den Haag” en dat is voor een deel terecht. Ook in onze gemeente zijn we in belangrijke mate afhankelijk van de middelen en gelden die het Rijk beschikbaar stelt.

Als we echter kijken naar alles wat er om je heen gebeurt; de school waar je kinderen naartoe gaan, de sportvereniging waar je je ontspanning en mentale gezondheid op peil kunt houden, de veiligheid van en op de wegen, bijvoorbeeld in Arnemuiden of in Nieuw en SintJoosland, dan ben je toch echt aangewezen op de lokale politiek.

Ik ben zelf opgegroeid in een gezin waarbij we gelukkig niet afhankelijk waren van instanties, maar het leven leert ons wel

dat dit niet voor iedereen het geval is. Het bijwonen van een kinderfeestje, het kunnen vieren van Sinterklaas of leren zwemmen; we moeten ons realiseren dat dit niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid is. Daarom ben ik ook zo trots op de

vele vrijwilligers die zich in deze gemeente inzetten voor hun club of vereniging. Dankzij deze mensen blijven veel zaken overeind. Daar is geen politiek voor nodig. Er is echter wel een taak voor de politiek om hierin zo goed mogelijk te blijven ondersteunen en de gemeente altijd de ‘ja, mits’ houding heeft. Ontmoedig mensen niet, maar help ze juist om te doen waar ze goed in zijn. Uit al onze wijken en dorpen blijkt dat mensen feilloos weten wat er nodig is.

De Middelburgse VVD ziet ook het belang van de lokale ondernemers. Dagelijks zien we wat de invloed van corona, maar ook de toenemende regeldruk vanuit de overheid doet met de bedrijfsvoering. Wij kunnen ons goed voorstellen dat het voor ondernemers soms wel lijkt alsof er geen einde aan komt. Wij willen het college op het hart drukken om de vinger strak aan de pols te houden of en wat we kunnen doen om de ondernemers die dat nodig hebben te ondersteunen.

Wat overigens vroeger ook niet werd besproken aan onze keukentafel was het harde werk dat er binnen de gemeente verzet wordt door de medewerkers. Iedereen weet van de talloze ontwikkelingen en projecten die er lopen;

Complimenten voor de gehele organisatie voor het vele werk wat er dit jaar weer is verzet. In lijn met wat ik eerder heb gezegd is het belangrijk dat de organisatie comfortabel en adequaat blijft om alles uit te kunnen blijven voeren.

Voorzitter, ik ga langzaam naar een afronding toe, zoals gezegd zijn de leefbaarheid en veiligheid van en in onze wijken van cruciaal belang. Daarnaast zullen we moeten inzetten om mensen met een uitkering weer aan het werk te krijgen en meer regionale samenwerking.

Gelukkig gloort er hoop aan de financiële horizon en is er ruimte voor de investeringen die dit versterken. De VVD zou de VVD niet zijn, dat er naast ruimte om te investeren in de opgaven voor de toekomst, ook richting onze inwoners lagere lasten kunnen worden gepresenteerd. Door het goed scheiden van afval, hoeven onze inwoners volgend jaar daar al minder voor te gaan betalen.

De gemeente speelt een belangrijke rol in het leven van onze inwoners. Vaak kom je daar pas achter als je in direct contact komt met ons als gemeente. De Middelburgse overheid moet een gemeente zijn met een menselijke maat en gezicht. Waarbij we inwoners op zoeken aan de keukentafel, bezoeken we de inburgeraars al in het AZC en bellen we aan bij inwoners als we vermoeden dat er grote schulden zijn en ga zo maar verder.

Het is van het grootste belang dat we samenwerken aan de opgaves van morgen. Samenwerken binnen de regio en de provincie, maar ook met onze inwoners, ondernemers, zorgverleners en overige partijen.

Voorzitter, wij willen doorgaan met bouwen, doorgaan met het nog veiliger, leefbaarder en mooier maken van onze gemeente; wij willen door voor Middelburg.