Het woord is aan...Alex Wöhler (De Bode)

Privé spaargeld moet bijvoorbeeld (weer) worden aangesproken om het hoofd enigszins boven water te houden. De huidige lockdown is de zoveelste harde klap die ondernemers in heel Nederland, dus ook hier in de gemeente Middelburg, te verwerken krijgen.

Extra schrijnend als ondernemers zien hoe in de ons omringende landen er wel veel mogelijk blijkt, waarbij Nederlanders hun geld uitgeven.

Onze gemeente kenmerkt zich door een uitstekend en krachtig ondernemersklimaat. Daar kunnen we trots op zijn. Ook onze gemeente worstelt met de gevolgen van de coronamaatregelen. We hechten heel veel waarde aan bruisende winkelkernen en wil deze erg graag behouden. En achter iedere winkel of ondernemer zit een mens van vlees en bloed, met een gezin, kinderen, een huis met vaste lasten. Dat is óók ‘essentieel’! Daar moeten wij als lokale overheid oog voor hebben en ons daar waar mogelijk voor inzetten. We zijn ook veelvuldig met ondernemers en ondernemers in gesprek.

Nu realiseren wij ons zeer goed dat bij een dergelijke crisis, waarbij de maatregelen veelal vanuit het Rijk komen, de mogelijkheden van de gemeente beperkter zijn.

Desondanks hebben we het college opgeroepen om met onze ondernemers mee te denken in oplossingen en te pleiten voor het verruimen van de mogelijkheden om veilig te ondernemen voor alle ondernemers van Middelburg.