Middelburgse Woonvisie

Tijdens een informatiebijeenkomst enkele weken geleden was dat de vraag die ik aan de ambtenaren en wethouder stelde.

1.      De achtergrond van mijn vraag was dat het weliswaar een woonvisie is, maar dat enkele cruciale onderwerpen nog ontbreken, zoals studentenhuisvesting, woon-zorg functies, flexwonen en arbeidsmigranten. Maar ook ontbreekt nog een visie op of instrumentarium voor het reguleren van tweede woningbezit dan wel zelfbewoningsplicht, waar ook wat meer een juridisch aspect aan vast zit. Belangrijke actuele onderwerpen die de komende tijd nog in aparte uitwerkingsnota’s aan de raad worden voorgelegd.

De uitleg was helder: de deelonderwerpen zijn stuk voor stuk groot en soms ook complex, dat vraagt tijd. Als we alles in de woonvisie hadden willen uitwerken, dan had het nog maanden geduurd. En de raad was ongeduldig, er moest z.s.m. een woonvisie komen. Vandaar deze visie op hoofdlijnen, met daarin de contouren en de koers. Een plausibel argument, wat ons betreft. Het deed ons denken aan de woorden van VVD gedeputeerde Dick van der Velde, over de Zeeuwse Omgevingsvisie, waarin ook nog enkele belangrijke bouwstenen ontbraken. Hij introduceerde de metafoor: zie deze nota als een boekenkast met daarin een groot aantal boeken. Sommige boeken komen binnenkort pas uit. Soms zal een boek vervangen worden voor een nieuwe druk. De omgeving, dat geldt zeker ook voor wonen, is dynamisch en complex. Het hangt samen met klimaatadaptatie, energietransitie, stikstofruimte etc. Dat vergt een dynamische beleidsvorming. De tijd is voorbij dat je een nota vaststelt voor 6 jaar, en dat lineair uitvoert.

En dan nu de inhoud van de boekenkast. Wat vinden we daarvan als Middelburgse VVD?

Zoals wij het zien, stellen we twee dingen vast:

a.       Een set van onderzoeksgegevens over de woonvraag, het aanbod, de demografische ontwikkeling etc. onder meer gebaseerd op de nieuwste provinciale bevolkings- en huishoudensprognose. Deze cijfermatige analyse van de woningmarkt levert een gefundeerd gemeenschappelijk referentiekader op voor de woonvisie en de uitvoeringsprogramma’s. Met het vaststellen van deze woonvisie stellen we die gegevens vast als onze uitgangspunten. Dat is belangrijk.

b.       Maar belangrijker nog, met deze visie op hoofdlijnen stellen we een aantal belangrijke bestuurlijke kaders en doelen vast. En we zijn verheugd dat daarin een aantal belangrijke punten staan, die we als Middelburgse VVD bepleit hebben de afgelopen periodes. Zoals verduurzaming van de bestaande voorraad. Dat geldt voor zeker voor wonen in monumenten, maar ook voor alle andere woningen. Ook het toevoegen van levensloopbestendige woningen of bestaande woningen levensloopbestendig maken, vinden we belangrijk. Dat stimuleert de doorstroming, waardoor ook starters meer kans krijgen. Ook het principe van betaalbare woningen en huur in allerlei segmenten, zodat ruimte ontstaat voor lagere en middeninkomens onderschrijven we van harte. Sociale rechtvaardigheid, een van de kernwaarden van ons als liberale volkspartij, zien we daarin terug. Ook kiezen voor inbreiding, boven uitbreiding, staat erin. Maar met de kanttekening dat we ongelooflijk zuinig moeten zijn op ons groen in de stad en kernen, belangrijk voor de kwaliteit van wonen. We zijn verheugd dat we al deze punten terug vinden in de woonvisie.