Verkoop PZEM onderdelen

Het is daarnaast geheel in lijn met de aandeelhoudersstrategie ut 2017. Een nieuwe strategie ontwikkelen zal jaren uitstel opleveren. We kunnen ons dat niet permitteren. Ook de andere aandeelhouder (EDF) stemt in met het voorstel tot verkoop, alsook de ondernemingsraad van PZEM.

De extreme prijswisselingen op de energiemarkt zorgen voor veel risico’s. Dat gaat tegen marktprijzen waarop aandeelhouders geen enkele invloed hebben. Juist dit is een reden om als overheid uit een dergelijke onderneming te stappen. De leveringszekerheid van energie voor de inwoners in Nederland is een taak van het Rijk, niet van de provincie of de gemeente. Integendeel, wij vinden dat het bezit van een commerciële onderneming niet op het bordje van de inwoners van Middelburg of Zeeland thuishoort. In het verleden zijn er ook miljoenen verloren gegaan door verkeerde investeringen.
Het verandert ook niets aan de klimaatdoelstellingen als er een andere eigenaar is. Dat staat er los van. Het verwachte dividend (er circuleren bedragen van € 500 miljoen...) in de komende jaren kan zelfs bijdragen aan het realiseren van deze doelstellingen. Tot slot leveren de onderdelen geen energie aan particulieren, maar aan bedrijven.

Tegen het voorstel (agendapunt 22) van GL/PvdA tot uitstel van de verkoop hebben gestemd:  SGP, CU, VVD, D66 (11 stemmen tegen, 18 stemmen voor)