Motie over burgerberaad door D66

en tegelijkertijd vinden we  het een belangrijke taak van het college en ambtelijk apparaat om de interactie met onze inwoners te organiseren en te verbeteren.

Bijvoorbeeld door beter toepassen van “omgevingsmanagement”. Verder hebben we gezien dat in veel trajecten "participatie" nog niet goed gaat en nog veel te wensen over laat. Wij vinden het beter dat eerst te perfectioneren. Daarnaast is het probleem in veel burgerparticipatie trajecten dat maar door een klein deel van de inwoners wordt deelgenomen. Die inwoners zijn bovendien geen doorsnede van de bevolking. De VVD vindt dat participatie toegankelijk moet zijn voor inwoners en dat we vooral moeten luisteren. En vervolgens duidelijk moeten aangeven wat is gedaan met de wensen van inwoners en als dat niet het geval is, is het dan duidelijk waarom? Als dat gebeurt, kan participatie bijdragen aan het vertrouwen van burgers in het openbaar bestuur.
Voorts vinden we dat de uitvoerbaarheid een belangrijk aspect is. Er is € 50.000 begroot voor de uitvoering, o.a. om externe capaciteit in te huren en een burgerberaad te organiseren. Ook de gemeente heeft te kampen met een personeelstekort en het uitvoeren van een burgerberaad vergt veel ambtelijke inzet. Tot slot is er in het voorstel géén concreet onderwerp voor een burgerberaad gegeven.

Voor de Middelburgse VVD zijn dit de redenen om niet met het voorstel (agendapunt 21) van D66 in te stemmen.