Betrek ook MKB-bedrijven bij verduurzaming van gemeentelijke panden

Dit voorstel hangt samen met het subsidie- en accommodatiebeleid (gebaseerd op een initiatiefvoorstel van de VVD samen met de PvdA). Mogelijk worden panden in de toekomst efficiënter en multifunctioneler (door meerdere gebruikers) gebruikt of zelfs afgestoten.

Het zou zonde zijn om daar dan nu nog in te investeren. Uit de inventarisatie en globale financiële inschatting blijkt dat verduurzamen een kostbare zaak is. Uit het accommodatiebeleid zal blijken hoe we omgaan met het eigendom van ons vastgoed en hoe we dit inzetten bij de doelstellingen van de gemeente in de toekomst. Denk hierbij aan samen ruimten delen, kwaliteit i.p.v. kwantiteit van gebouwen en de financiën zoals subsidies.

De gemeente gaat nu starten met een pilot voor het verduurzamen van 3 panden naar het niveau Paris Proof of, indien mogelijk, energieneutraal. Het betreft een gymzaal, een sportcomplex en een wijkcentrum, aangezien de gemeente vrij veel van dergelijke panden in bezit hebben en de verwachting is dat het een gemeentelijke taak blijft om deze sport- en welzijnsaccommodaties te behouden.

De VVD heeft een voorstel ingediend om nadrukkelijk (regionale) MKB bedrijven hierin te betrekken en bij de aanbesteding, binnen de geldende wet- en regelgeving, ook een kans te geven deze opdrachten te verwerven. Bijna de hele raad heeft het voorstel aangenomen.