Nieuwe spelregels voor toerisme. Onze inzet!

We willen een goede balans tussen toerisme, woningverhuur en -aankoop en leefbaarheid. Daarbij zullen we ook oog hebben voor de diversiteit in het Middelburgse bedrijfsleven en de mogelijkheid voor ondernemers om hun bedrijf te blijven ontwikkelen.

Bezoekers van onze gemeente dragen in belangrijke mate bij aan het niveau van de voorzieningen in onze stad.

Uit een recent onderzoek is namelijk gebleken dat “ondanks de aanwezige toeristische druk, de toeristische draagkracht nog in balans is. Dat komt doordat het goed gesteld is met de leefbaarheid in de binnenstad. Echter, af en toe wordt toeristische druk wel als negatief ervaren. Bijvoorbeeld door hinder van bezoekers, zoals de impact op mobiliteit. Dat zit met name in overlast door verkeersdrukte en gebrek aan parkeergelegenheden. Mogelijk manifesteert de toeristische druk zich in pieken. Op die momenten komt de toeristische draagkracht onder druk te staan" (Bron: Rigo Rapport “Toerismeen leefbaarheid, onderzoek naar de toeristische draagkracht in de binnenstadvan Middelburg”).

Bij de behandeling van het raadsvoorstel om de spelregels te bepalen voor toerisme is onze inzet geweest:

1.     Geef voorrang aan het oplossen van de negatieve effecten door verkeersdrukte en gebrek aan parkeergelegenheid;

2.     Blijf de verplichte registraties van overnachtingsmogelijkheden de komende jaren volgen om deze in 2025 te evalueren en zo nodig op basis van die uitkomsten de maatregelen op toeristische verhuur via de huisvestingsverordening uit te breiden. Bijvoorbeeld door het instellen van een maximaal aantal nachten per jaar dat een woonruimte toeristisch verhuurd mag worden en/of met een vergunningsplicht.

3.     Uitbreiding van overnachtingsmogelijkheden enkel indien passend in de omgeving;

Bij de uitwerking van de regels kan daar het volgende onder worden verstaan:

Passend bij de omgeving: Beoordeeld wordt of de beoogde ontwikkeling zich op een goede manier verhoudt tot omliggende functies zoals woningen en bedrijven;

De locatie ‘bevindt zich in een wijk waar de leefbaarheid volgens het RIGO-rapport niet in het geding is (dus bv niet in het “Dampoort-gebied”);

Verkeer: is de infrastructuur berekend op het extra verkeer dat verband houdt met het nieuwe bedrijf of de uitbreiding? Is de locatie adequaat ontsloten? Op welke wijze wordt in “parkeren” voorzien (bv op eigen terrein, of door het afsluiten van een abonnement in een parkeergarage);

De voorziening bevordert het beheer en onderhoud van een monument;

Ons amendement heeft echter geen meerderheid weten te behalen. Wel waren GL/PvdA, Lokale Partij Middelburg en het CDA het met ons eens dat we als betrouwbare overheid "initiatieven die na 17 maart bij de gemeente zijn aangekondigd en ontstaan op de eigen inhoud te beoordelen en te bezien of daar planologische medewerking mogelijk is". Dit punt is door een meerderheid van de raad aangenomen. Het college had voorgesteld om met nieuwe initiatieven voorlopig niets te doen, totdat de nieuwe toeristische regels waren uitgewerkt.

Ten aanzien van “parkeren” in de binnenstad vinden wij dat er zo spoedig mogelijk een nieuw parkeerbeleid moet komen, waarbij bewoners centraal staan en bezoekers bijvoorbeeld parkeren aan de rand van de stad. Dit vraagt extra parkeervoorzieningen aan de rand van de stad en uitbreiding van gratis parkeerterreinen. Want we willen niet dat de parkeerdruk in de omliggende wijken vergroot wordt.  Het parkeren bij kantoren in het weekend kan bijdragen aan een oplossing.

Ook willen dat er de komende jaren voor onze inwoners en gasten (blijven) gewerkt wordt aan voldoende fietsenstallingen. Belangrijk is de fietsenstalling op het Zusterplein. Deze moet blijven en het Plein 1940 moet worden vernieuwd en anders worden ingericht.

De samen met andere partijen heeft de VVD een motie (een opdracht aan het college) ingediend om te onderzoeken wat de mogelijkheden en gevolgen zijn om het grootste deel van de binnenstad als gebied exclusief voor vergunning parkeren voor bewoners van de binnenstad aan te wijzen. Daarbij hebben we aangegeven dat het onderzoek een onderdeel is van de algehele herziening en evaluatie van het parkeerbeleid. De VVD zal vervolgens een afweging maken tussen alle belangen en voorstellen.