De VVD is blij
dat de omgevingsvisie geen statisch document is geworden, maar juist een visie,
waar nieuwe inzichten een plaats kunnen krijgen. De VVD kan zich in de grote
lijnen ook vinden in deze visie ( je zou ook kunnen stellen dat op veel punten
de visie vooral een samenvatting van eerdere besluiten is en veel echte keuzes
voor de toekomst nog niet gemaakt zijn). De omgevingsvisie is ondanks corona
beperkingen met behoorlijk wat input van inwoners en ondernemers tot stand
gekomen. Het is een compliment aan al die inwoners die meegedaan hebben. Er is
veel werk verricht.
Nadrukkelijk heeft
de VVD aandacht gevraagd om ervoor te zorgen dat onze inwoners betrokken en
aangehaakt blijven. In recente voorstellen (over de locatiekeuze voor het AZC
en de nieuwbouwlocaties) van het college hebben we ervaren dat dit beter kan én
moet.
Tegelijkertijd
hebben we ook kanttekeningen of Middelburg een gemeente blijft van alle
inwoners? Bijvoorbeeld als het gaat
over:
• Verdienmodel, waarmee verdienen we in de
toekomst ons geld?
• De VVD wil dat er voor Middelburgse ondernemers
genoeg ruimte blijft om te ondernemen. Ons voorstel is om sneller met
ondernemers op zoek te gaan naar locaties voor nieuwe bedrijventerreinen. Op
dit moment zijn er nog maar enkele hectares beschikbaar.
• Mobiliteit – gebruik van de auto wordt sterk
teruggedrongen. De Omgevingsvisie gaat uit van rooskleurige scenario’s waarin
de groei van het autobezit en -gebruik de komende jaren afneemt, onder meer
door de inzet op deelauto’s en sturend parkeerbeleid. Wij vragen ons af hoe
realistisch dat is? Bovendien hebben
veel gezinnen hun auto ook gewoon nodig. Mede gelet op de staat van het
openbaar vervoer heeft de VVD een voorstel ingediend om bij de verdere
uitwerking van de omgevingsvisie een visie op de Middelburgse mobiliteit te
ontwikkelen dat rekening houdt met alle vormen van vervoer, zodat de
keuzevrijheid voor onze inwoners blijft. Een meerderheid van de raad zag dat
echter niet zitten. Het voorstel heeft helaas geen meerderheid gehaald. GroenLinks/PvdA,
D66, SP en ChristenUnie waren tegen. De
Middelburgse VVD zal bij de verdere uitwerking blijven benadrukken dat er
plaats dient te zijn voor alle vormen van mobiliteit.
• De polder bij Nieuw en Sint Joosland is in de
omgevingsvisie voorgedragen als locatie voor het Energielandschap. Er zijn veel
vragen vanuit de omgeving en vanuit de raad voor het realiseren van een zogenaamd
“energielandschap”. De VVD heeft hier ook vragen bijgesteld en een pleidooi
gehouden voor een realistisch, haalbaar en betaalbaar beleid t.a.v.
energietransitie. In het energielandschap wordt gesproken over zonne energie en
windenergie. In hoeverre wordt er rekening gehouden met de bouw van kerncentrales
bij Borssele? De VVD heeft vóór een voorstel van de SGP, ChristenUnie, LPM en
GL/PvdA gestemd die het college opdraagt de raad eerst een kaderstellend voorstel
voor te leggen hoe ze denkt het energielandschap vorm te geven. Zo houden we
als raad de regie!
• In de omgevingsvisie wordt het voor agrarische
bedrijven onder de A58 (de polders rond Nieuw- & Sint Joosland) mogen kleine
windmolens (een tip hoogte van maximaal 21 meter). Agrarische bedrijven boven
de A58 wordt deze mogelijkheid niet geboden. De ZLTO uitte hierover haar
ongenoegen en de ongelijkheid die er zo tussen bedrijven ontstaat. Een voorstel
van D66 om deze ongelijkheid weg te nemen heeft het niet gehaald. Enkel D66, VVD en CDA hebben voor gestemd;
• Overige voorstellen:
o
De fracties CDA, SGP, VVD en SP hebben een voorstel
ingediend dat het college vraagt om een visie op hoogbouw op te stellen als
toetsingskader (hoogbouwtoets of hoogbouweffectrapportage). Dit hebben we gedaan
zodat we met elkaar de regie kunnen behouden en het debat voeren over eventuele
hoogbouw en met name hoe hoog dat dan mag zijn en hoe we de hoogte kunnen
beperken. De omgevingsvisie gaat uit van maximaal 7 bouwlagen, maar in bijvoorbeeld
in de Mortiere wordt een plan ontwikkeld dat uitgaat van 13 bouwlagen. De motie
is unaniem aangenomen.
en
deze aan de Raad ter vaststelling voor te leggen;