Extra vluchtelingenopvang

Ook de Middelburgse VVD ziet en leest over de beelden van de overvolle vluchtelingenkampen. En ja, dat raakt ons ook. Echter de bevoegdheid om 500 kinderen vanuit Griekenland hiernaar toe te halen, ligt bij het Kabinet.

Zij heeft het besluit genomen. In het herplaatsen van vluchtelingen naar andere landen ziet het kabinet geen oplossing.

Vraagt de landelijke overheid ons om iets te regelen voor de kinderen, dan zal Middelburg daar ook, net als in andere situaties, zijn deel in leveren.

Daarnaast zijn alle indieners van de motie vertegenwoordigd in de Tweede Kamer en sommige partijen maken ook deel uit van het Kabinet. De (retorische) vraag is dan ook of het indienen van deze motie de juiste weg is en het niet veel zinvoller is om met de Tweede Kamer fracties contact op te nemen of de bewindslieden rechtstreeks aan te spreken.

De Middelburgse VVD vindt dit verder een complex geo-politieke zaak waar vele kanten aan zitten. De gemeenteraad gaat hier als lokale politiek niet over en dat is goed, want wij overzien immers niet alle aspecten. Dat heeft niets te maken met, zoals recent in de PZC werd gesuggereerd, het bang zijn voor "de lulkoek van populisten".

Het gaat er simpelweg over , waar gaan wij hier in de gemeenteraad over en wat doen we? We hebben het graag over de zaken die we zelf kunnen uitvoeren en concreet kunnen doen. Daarbij komt dat de gemeente Middelburg, net als andere Zeeuwse gemeenten, met de provincie in gesprek over extra opvang voor vluchtelingen. Hierover is vorige maand ook al een motie ingediend die niet is aangenomen (via bijgaande link het standpunt van de Middelburgse VVD).