Oostkerk krijgt ook geld van Middelburg - PZC 17-09-2020

Ook de gemeente Middelburg komt met geld over de brug om de Oostkerk te behouden. De stichting die evenementen organiseert in de kerk zit in financiële nood maar kan 33.000 euro tegemoet zien.

,,Stichting de Oostkerk is financieel aan het einde van haar Latijn. Als zij de deuren moet sluiten, zitten we na 1 januari met een gesloten kerk", waarschuwde D66'er Rob van Eijkelenburg. ,,Het zou doodzonde zijn als het gebouw dicht gaat en daarna verloedert", vond ook SP’er Huib Ghijsen.

Zo'n vaart zal het niet lopen, suste SGP-voorman Paul Moens. ,,De kerk is in eigendom van de Nationale Monumenten Organisatie en die heeft de plicht op zich genomen het gebouw in stand te houden.”

De kerk valt dan misschien niet om, erkende D66, maar de stichting heeft wel toekomstplannen: de kerk duurzamer maken, en rolstoeltoegankelijk, meer toiletten. ,,De stichting vraagt verder geen subsidie aan de gemeente, maar nu voor één keer wel.” Dat was voor de meeste partijen een belangrijke reden nu toch geld te geven. ,,Het zit één keer tegen en we geven één keer geld", stelde Jeroen Louws van de PvdA. ,,We doen het voor de aantrekkelijkheid van de stad. De Oostkerk is een ikoon", benadrukte VVD’er Raquel Jimenez.

SGP en ook de ChristenUnie stemden als enige fracties tegen een bijdrage voor Stichting de Oostkerk. Zij wezen de andere partijen erop dat Middelburg miljoenen moet bezuinigen op zorg, welzijn en armoedebeleid. ,,Een lege kerk is heel jammer, maar nog erger is om mensen die hulp nodig hebben in de kou te laten staan", verklaarde Willemien Treurniet van de ChristenUnie.

De LPM wilde zich desondanks ‘niet laten gijzelen door financiële rampspoed', reageerde fractievoorzitter Piet Kraan. ,,Het inhoudelijke belang van het behoud van de Oostkerk staat voorop en dat mag niet in gevaar komen.”

Voor de VVD heeft hierin meegewogen dat het om een éénmalige bijdrage gaat!