Porthos! - 4 - afspraak is afspraak!

Een korte terugblik: eind 2016 hebben alle Walcherse raden besloten tot een grondige evaluatie van de zorgtoegang (Porthos). Dit na drie zeer kritische rapporten over de werking van Porthos. De Middelburgse VVD was blij met dit proces en de heldere afspraken die we hebben gemaakt.

Echter al in februari 2017 heeft een meerderheid van de raad (de VVD heeft tegen gestemd) besloten om niet te wachten en de gemaakte afspraken over boord te gooien. Deze eenzijdige Middelburgse actie heeft de samenwerking met de buurgemeenten zwaar op de proef gesteld.

Terug naar nu: uiteindelijk is er na dit besluit en veel overleggen een gezamenlijk procesvoorstel gedaan om 2018 als overgangsjaar te beschouwen en het beleid ("de pentekening") te evalueren. Door het besluit van februari is er volgens ons veel tijd verloren gegaan.

Wat nu voorlicht is een raadsvoorstel  om de uiterste mogelijkheid om de samenwerkingsovereenkomst op te zeggen op 1 augustus 2018 te stellen. Dit was uiterlijk voor 1 januari a.s.

Zo hebben we de mogelijkheid om de resultaten van de evaluatie van de pentekening af te wachten en te betrekken in de toekomstige ontwikkeling van Porthos.

Echter ook nu weer wordt er een amendement ingediend om dit ook weer ter discussie te stellen, en opnieuw de samenwerking onder hoge druk te zetten.

De VVD is van mening dat het amendement overbodig is (wat door de wethouder ook werd beaamd), aangezien in de overeenkomst is opgenomen dat bij wijzigingen de overeenkomst kan worden aangepast.

Ook geldt dat o.a. de pentekening als onderligger bij deze overeenkomst is; als uit de doorontwikkeling blijkt dat deze moet worden aangepast, zal ook de samenwerkingsovereenkomst hiermee in lijn moeten worden gebracht en aangepast dan wel dat er een geheel nieuwe overeenkomst moet worden aangegaan.

Voor ons onbegrijpelijk dat een meerderheid van de raad dit amendement heeft gesteund! Er zijn afspraken over de doorontwikkeling gemaakt! Houd je daar aan!

Eerdere nieuwsberichten:

- Porthos! - 1